기존 포털 뉴스 연구들이 주로 내용분석을 중심으로 뉴스의 선정성 혹은 연성화 경향을 지적하거나, 이론적으로는 의제설정 혹은 프레임 분석에 초점을 맞춘 것을 주목하고, 본연구자들은 뉴스 매체 수용자 연구의 필요성 가졌다. 따라서 이용과 충족 시각에서 뉴스 이용을 위한 매체 이용 행태와 이용 동기, 이용태도 등을 중심으로 포털 뉴스와 기존 뉴스매체 간의 상관관계는 물론 뉴스 전달에 있어서 각 매체의 특징을 이용자 중심에서 논의해 보고자 한다. 특히 과거 전통적인 뉴스 매체와 새로운 뉴스 매체가 공존하는 다매체 다채널 환경에서 여러 뉴스 매체가 서로 경쟁적인 관계에 놓여 있는지, 아니면 서로 보완하면서 공존하고 있는지를 알아보고자 한다.본 연구의 조사 대상은 포털 뉴스의 주 이용자층인 20~30대 남녀를 대상으로 하였으며, 조사 방법은 크게 두 가지로 나누어 진행하였다. 우선, 뉴스 매체에 대한 이용 동기, 이용태도, 그리고 이용분야에 대한 양적 자료를 수집하기 위해 설문조사를 실시했으면, 이에 대한 결과를 좀 더 보충하기 위해 심층 인터뷰를 병행하였다. 연구 결과, 전반적으로 네 개의 뉴스 매체에 대한 이용 빈도에 대해서는 포털뉴스의 이용 빈도가 다소 높은 가운데, 포털 뉴스 이용 빈도에 대한 타 매체 이용 빈도의 상관관계에서 어느 정도 정적인 관계를 보이고 있었다. 이는 이용자들이 전통적인 뉴스 매체인 신문이나 방송 뉴스 등, 특정 매체에 대한 높은 의존도를 보였던 과거에 비해 이제는 새로운 뉴스 매체가 등장함에 따라 다 매체 환경 속에서 멀티 뉴스 소비자로 바뀌어가고 있음을 알 수 있다. 더불어 이용자들의 관점에서 본 추후 포털을 중심으로 한 뉴스매체 환경의 변화에 대해서 논의하였다.
Among many areas that have been influenced by the Internet, journalism has been one of those fields in academia. The purpose of this study was to examine the usage pattern of news media among the young audience group, particularly comparing portal news to other traditional news media, such as newspaper, tele¬vision news, and other types of Internet news. The goal of this paper was particularly important to trace the news consumption pattern of young audience, recognizing the crisis of journalism. In terms of media use, the study analyzed the correlation among four variables: use motivation, use behavior, use frequency, and use genre. To accomplish the goals, the study first conducted a survey among a total of 232 and then, to reach the qualitative data, performed a qualitative method, in-dept interviews with ten of 20s and 30s, who are the major groups for portal news. The results indicate that, as predicted, the respondents use the most portal news, correlated positively with other news media use. That is, under the multi-media and multi-channel environment, the audiences, particularly young ones, tend to use multi news media simultaneously. In addition, from the results of in-dept interviews, respondents state the future of the traditional news media in a positive way.