메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영화학회 영화연구 영화연구 42호
발행연도
2009.12
수록면
597 - 620 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The article examines how films of Zhang Lu(〈Grain In Ear, 2005〉, 〈Hyazgar, 2007〉, 〈Chongqing, 2008〉, 〈Iri, 2008〉) achieve symbolic status in the global film market. His films narrate stories of ethnical minorities, especially Ethnic Koreans in China. Zhang Lu's films symbolize woman characters as a lowest rank of the minority. The places and cities in his films are over-eroticized, and the power relationship among people is materialized through sexual exploitations. Those films substitute women for images of the lower classes, and sufferings of women become an apparatus to see a social violence.
This paper will clarify that ills films join many issues on the discourse of the minority. His films do that through narratives emphasizing sacrifices and silences of people who suffer from the social oppression. His films become the signifier of the minority, and they are distributed through several international film festivals. At this time, director's identity as an ethnical minority would be considered to guarantee "authenticity" of this ethnography. Zhang Lu's films acquire symbolic value as discourses of the minority that ethnical minorities speak about their own sufferings. In this context, this article examines that his films achieve symbolic status by means of converting women bodies into cinematic sign through film analyses.

목차

1. 현대중국영화 감독으로서 장률의 입지
2. 중국 5세대, 6세대 영화와 문화 횡단
3. 경계, 경계인에 대해 말하기
4. 소수자의 이름으로
5. 이미지 기호로서의 조선족/중국/남한 여성
6. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (11)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-600-002617704