본 논문에서 지난 10년(1997-2006)간 정치학, 법학, 행정학, 경제학 분야의 유교연구 현황을 수량적으로 분석하고 발표된 저서와 논문을 주제별로 정리하여 서지사항을 밝혔다. 본 연구는 이미 발표한 사회학 분야 유교연구 현황 조사의 후속 작업이다. 이 작업을 통해 한국 사회과학계의 유교연구 현황을 전체적으로 정리하고자 하였으며, 이후 사회과학적 유교연구의 자료로 활용할 수 있도록 했다. 조사결과 이 분야에서 유교연구에 참여한 학자는 모두 47명이며, 그 중 정치학자 36명, 법학자 7명, 행정학자 4명, 경제학자 2명이었다. 같은 기간에 저술된 저서는 모두 38권이며, 그 중 정치학 저서가 23권, 법학 저서가 10권, 행정학 저서가 5권이었다. 논문은 모두 214편이었고, 그 중 정치학 논문이 151편, 법학 논문이 40편, 행정학 논문이 11편, 경제학논문이 2편이었다. 발표된 학술지를 볼 때, 유교정치학이 62종, 유교법학이 21종, 유교행정학이 10종, 유교경제학이 2종이었다. 10년간 저술 목록을 부록으로 첨부했으며, 분석결과 유교사회과학계가 주목해야할 몇 가지 과제를 발견하였다. 첫째, 유교법학, 유교행정학, 유교경제학적 연구는 유교사회학이나 유교정치학에 비해 유교연구자의 자원이 절대적으로 부족하여 유교사회과학적 연구의 발전에 어려움이 되고 있다. 둘째, 유교정치학적 연구는 이론적 지향이 부족하고 방법론적 논의가 거의 없는 상태이다. 이것은 유교사회학적 연구가 이론적 지향에 치우치고 있는 것과는 대조된다. 셋째, 사회과학계 내에서 유교연구는 학제 간에 더욱 소통되고 공유될 필요성이 있다. 사회과학 내부에서의 학제적 연구도 필요하지만, 사회과학계와 유교학계간의 학제적 연구가 요구된다. 사회과학계의 유교에 비해 유교학계의 사회과학적 연구는 매우 적은 편이다. 넷째, 유교사회과학적 연구의 지식사회학적 토대를 강화할 필요성이 있다. 유교를 현대 사회과학적 지식으로 부활시키기 위해서는 유교사상의 시대적 상황과 역사적 현실과의 정합성에 대한 분석이 요구된다. 유교에 대한 현대적 재해석은 역사적 맥락 속의 유교를 끌어내어 현대적 이념으로 재생시킴으로써 가능하다.
This paper aims to make the statistic analysis of the present status of Confucian studies in academic world of Korean social sciences - politics, law, administration, economics - and to offer the list of books and papers which are published in this academic world for the last 10 years (1997-2006). According to the surveys, the number of social scientists who have participated in Confucian studies were 47. Among these, 36 were political scientists and 2 were economists. Seven people studied law and four people studied administration. Total 38 books, during this titre, were published: there were 23 about political science, 10 about law and 5 were about administration In addition, 214 papers were written: 151 were on politics, 40 , on law, 11, on administration, and 2 were on economics. The papers of Confucian politics were published in 62 academic journals and those of law, administration, economics were published in 21, 10, 2 academic journals, respectively. The list of academic achievements is attached in the appendix at the end of this paper. The results of analysis show sone points to which the Confucian social scientists should pay attention. First, besides politics, the academic world of law, administration, and economics is very difficult to develop the Confucian sociological studies because of the lack of scholars who study Confucianism. Second, the Confucian political studies are lack of the theoretical approaches and the methodological discussions are very rare. It forms contrast to the fact that sociological study inclined heavily toward theoretical orientation. Third, it is necessary for Confucian social scientists to understand each other and to share interests in Confucian studies. And also necessary to consolidate inter-disciplinary studies between social sciences and confucianism. Forth, it is necessary to consolidate the basis of the sociology of knowledge in the study of Confucian social sciences. The modem interpretation of the Confucianism can be realized by recreating a modem ideology from the historical Confucianism.