메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이선웅 (충남대학교)
저널정보
중앙어문학회 어문론집 語文論集 第43輯
발행연도
2010.3
수록면
75 - 96 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
I summarize this paper as follows. Firstly, after defining the characteristics of the characteristics of the normative grammar and school grammar, I examined preceding studies on whether the standard Korean grammar for foreign people is identical with or similar to the school grammar for native speakers or not. About the ideal feature of the standard Korean grammar, I deferred conclusion because we don't know the pragmatic value of the some suggested standard grammars yet. Secondly, I examined preceding studies on the pedagogical grammar for reference and the teaching grammar for education and mentioned the necessity to establish the concept of the grammar for learning with which the learners can study for themselves. Thirdly, after explaining the basic concept of the paradigmatic relation-centered grammar and the syntagmatic relation-centered grammar, I pointed the fact that while the both is realized as 'grammar and expression' in most Korean textbooks, the syntagmatic relation-centered grammar is not referred in the standard grammar books. Fourthly, I referred the necessity to make Korean standard grammar's position about dissociation between norms and realities clearly. Fifthly, after showing a few grammatical data which are not explained easily in even theoretical grammar, not to mention standard grammar, I examplified how to illustrate the verbal endings ‘-ne(네)’, ‘-gun(군)’, ‘-guna(구나)’ of modality in the standard grammar.

목차

1. 머리말
2. 규범문법, 학교문법, 표준문법의 개념 대비
3. 표준문법의 성격
4. 맺음말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (32)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-710-003221158