통합과 규범이라는 뒤르케임의 자살을 설명하는 개념들을 기초로 하여 이 연구는 청소년들의 사회적 통합과 규범의 영향이 자살 생각과 어떠한 관련이 있는지를 1,139명의 설문조사 자료를 바탕으로 살펴본 것이다. 청소년들의 사회통합 정도는 크게 두 가지 측면으로 측정하였다. 하나는 사회유대 이론에서 제시한 애착, 관여, 참여, 신념을 측정하는 변인들을 사용하였다. 또다른 하나는 청소년들의 가해자 경험과 피해자 경험을 사회적 규범 위반과 관련된 사회통합의 정도를 나타내는 지표로 삼았다. 분석을 한 결과, 자살 생각은 남자 청소년들보다 여자 청소년들이 많이 하고 자아존중감과도 같은 심리적, 정서적인 요인들과 부모의 이혼도 자살 생각에 중요하게 영향을 미쳤다. 사회유대 변인들 중 어머니 애착과 학교 관여는 청소년들의 자살 생각에 미치는 영향력이 가장 크게 나타났다. 일탈 행동의 피해자뿐만 아니라 가해자의 경우에도 자살 생각을 더 많이 하였다. 이러한 결과는 가해자이든 피해자이든 사회적으로 통합되지 않았다는 측면에서는 동일하기 때문이라고 생각된다. 전체적으로 통합의 정도가 낮은 청소년들은 자살 생각을 더 많이 하는 것으로 나타나서 사회적 통합의 정도가 자살과 연결된다는 뒤르케임의 주장을 뒷받침하였다.
This study examines the relationship between adolescent suicidal ideation and social integration factors drawing on Durkheim’s concept of social integration and norm violation based on data from a sample of 1,139 high school students. To measure adolescent’s social integration, I used major variables of social bond theory which indicate attachment, commitment, involvement, and belief. The other variables to measure adolescent’s social integration, frequencies of offending and victim experience are included. The findings of this research are as follows. Firstly, females are reported greater suicidal ideation than males. Secondly, self-esteem and divorce of parents are found to be significant predictors of suicidal ideation. Thirdly, among social bond variables, attachment to mother and commitment to school significantly affect decrease of suicidal ideation. Not only offenders but also victims are more likely to have suicidal ideation than adolescents who are not offenders or victims. This result is due to the fact that offenders and victims are regarded the same in terms of that they are not integrated into society. The results of this study support Durkheim’s argument that lower social integration is related to suicide.