최근 세계교회협의회 총회 개최 건으로, 교단 간은 물론, 교단 내에서도 의견이 대립되었다. 이런 맥락에서 본 교단의 에큐메니칼성은 교단 간 및 교단 내 문제라고 할 수 있다. 본 논문은 본 교단의 에큐메니칼 교회로서의 정체성과 증언의 형성과 구현 과정을 역사적으로 분석하고자 한다. 본 교단의 에큐메니칼성의 전통은 세계교회협의회와의 관계를 넘어서서, 보다 광범위하고 유구하다. 이 전통을 이해하려면, 에큐메니칼 운동의 다각적인 맥락을 유의해야 한다. 특히 에큐메니칼 운동 내의 다양한 흐름과 비서구교회의 위상이다. 이것은 기존의 연구에서 크게 주목받지 못했다. 본 교단은 일치의 맥락 가운데 설립되었고, 따라서 에큐메니칼성은 본 교단의 정체성을 구성했다. 한국교인은 물론, 선교사, 선교부, 선교부 모국교회, 교파별 세계 에큐메니칼 기구, 국내외 에큐메니칼 기구 등 이 모든 것이 본 교단의 역사를 이루고 있다. 이런 유구한 전통을 지닌 본 교단은 선택을 요구받을 때마다 에큐메니칼성을 선택했다. 특히 본 교단은 1950년대의 교회분열 가운데에서, 1907년 설립된 대한야소교장로회의 전통 즉 에큐메니칼성을 이어받은 교회로 스스로를 이해했다. 본 교단의 에큐메니칼 교회로서의 정체성은 세계교회협의회 총회 개최에 관한 논쟁을 뛰어넘는 보다 근원적인 교회의 본질, 곧 ‘하나의 거룩한 보편적인 사도적 교회’를 성취해가는 과정과 굳게 결부되어 있다.
Since the World Council of Churches (hereafter WCC) had decided to hold the next General Assembly in Pusan, Korea in 2013, the decision generated a number of controversies both among different denominations and within the Presbyterian Church of Korea (hereafter PCK). In this sense, the ecumenicity of the PCK can be regarded as an inter-denominational and intra-denominational issue. This paper aims to analyze how the ecumenical identity and witness of the PCK has been formed and implemented. It must be noted that the ecumenicity of the PCK claims a longer and wider tradition, extending over the relationship between the PCK and the WCC. In order to understand the tradition, it is necessary to take into consideration various contexts of the ecumenical movement: particularly, the diverse streams and the status of the non-Western church in the ecumenical movement, to which scholarly attention has not been given adequately. The PCK was established in the context of unity, which developed a distinct identity of the PCK as an ecumenical church and governed its development. Various parties such as missionaries, missions, home churches, and confessional ecumenical bodies, and national and international ecumenical bodies, not to mention Korean Christians, contributed to the history of the PCK. A church with such a long and rich history of the ecumenical movement, the PCK continued to choose the cause of ecumenicity, whenever its ecumenical identity was challenged or threatened. In particular, in the midst of the consecutive church divisions in the 1950s, the PCK chose to stay true to its tradition of ecumenicity, which was formed when it was established in 1907. Thus, the ecumenical identity of the PCK is firmly placed in its pursuit of gaining the true nature of the church, or becoming the ‘one, holy, universal and apostolic’ church, which cannot be narrowed down to the controversy concerning on the relationship between the WCC and the PCK.