철도안전법에 따라 철도안전과 관련한 다양한 정보가 수집되어 관리중에 있다. 국토해양부, 교통안전공단, 철도운영기관, 연구기관 등에서 사고정보를 활용하여 안전정책의 수립, 운영기관별 안전대책의 수립, 시설 및 차량의 설계, 용품의 신뢰성 향상을 위한 연구 등에 활용을 위해 개별적으로 분석하여 사용중에 있다. 그러나 사고정보의 수집기간이 짧고, 사고 정보가 모두 공개되지 않아, 분석하는 기관별로 사고통계에 큰 차이가 발생하고 있으며, 다양한 용도에 활용하기 위한 내용이 부족한 실정이다. 본 연구에서는 현재 국내 철도사고 통계 및 활용 현황을 분석하였으며, 향후 이들 사고통계의 효율적 활용을 위한 방안을 제시하였다.
Various railway safety data are managed according to railway safety act 2004 from 2006. MLTM, KOTSA, Train oprating companines, research institute are sharing railway safety data in order to safety policies, safety measures, design and reliability research. But duration of data accumulation is not enough for various analysis for train accidents such as train collision, derailment and fire accidents. In this study, the utilization of railway accident data are review for more efficient use of railway safety data keywords strictly following the examples provided herein.