메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
곽진석 (부경대학교)
저널정보
동북아시아문화학회 동북아 문화연구 동북아 문화연구 제32집
발행연도
2012.9
수록면
47 - 60 (14page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
There are two types of the bear ceremony practiced by the Orochi in Siberia which pray for rebirth or resurrection of bears. One type is the bear ceremony for wild bears and the other is for domesticated bears.
The former is comprised of an initial, middle, and final part while the latter is comprised of a preliminary, initial, middle, and final part. Thus, they are structurally the same, only the latter includes the preliminary stage where a captive bear cub is raised.
The bear ceremony of the Orochi in Siberia reflects two adversarial primitive thinking such as the metaphorical system of totemism and the metonymic system of an increase rite. The former forms similar relations between nature and culture such as the life cycle of bears and that of humans. This is the system that constructs the bear ceremony. In addition, it includes a lot of taboos, incantations and wishes for multiplication of totemic animals. These are also regarded as major elements of totemism.
The latter forms contiguous relations between spirits and humans, nature and culture, and production and consumption. However, death of bears creates a gap in the contiguity, so the bear ceremony is held in order to restore the contiguous relations. Thus, the bear ceremony is the increase rite to seek rebirth or resurrection of the bears.

목차

1. 서론
2. 시베리아 오로치족 곰 의례의 양상
3. 시베리아 오로치족 곰 의례의 구조
4. 시베리아 오로치족 곰 의례에 반영된 원시적 사고
5. 결론
참고문헌
논문초록

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-910-001272128