발사체에서는 액체연료(LOX) 탱크 등에 연결된 구조체에 단열재를 적용 시 극저온 환경에서 단열재의 강도 특성이 요구될 수 있다. 특히 공력가열-극저온의 반복 환경에서 팽창 수축 사이클을 견딜 정도의 충분한 탄성강도가 충족되지 않으면 박리(delamination)의 위험도가 증가하게 된다. 또한 경량화가 필요한 동체 등에는 기존의 금속재를 대체하여 복합재 샌드위치 사용이 검토되어야 한다. 본 논문에서는KSLV-Ⅰ PLF 콘부 단열재로 사용되었던 BMS 10-102 소재의 상온 및 극저온 전단강도 시험결과를 정리하였다. 또한 KSLV-Ⅰ PLF 스킨소재로 사용되었던 carbon/epoxy 면재와 알루미늄 코아로 구성된 복합재 샌드위치구조에 대하여 Flat-wise 상온 인장 시험 결과와, 상온 및 극저온 압축 시험결과를 정리하였다.
Mechanical strength properties of the insulation material are required in cryogenic temperature. Especially, enough elastic properties are needed to reduce the risk of delamination for launch vehicle. And composite sandwich structure should be considered as the substitution of metallic structures to lighten the main structure of the vehicle. In the same way as insulation material, structures connected with liquid fuel tanks could be asked the high mechanical strength properties in the cryogenic temperature. Therefore this study focuses on the cryogenic tension strength of the BMS 10-102 insulation material and tension and compression strength of the flat-wise sandwich specimen in the cryogenic temperature.