본 연구는 농촌 및 도시지역 거주 국제결혼 이주여성의 취업실태와 취업에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 비교하고, 그 결과를 바탕으로 취업지원 정책을 제안하는데 목적이 있다. 이를 위해서 본 연구는 2009년 전국 다문화가족 실태조사 자료 중 경기도 결혼이주여성 28,636명을 추출하여 분석하였다. 분석결과에 의하면, 결혼이주여성의 취업은 임신여부 및 미취학 자녀 등을 비롯한 국적, 거주기간, 건강상태, 가구소득, 교육수준, 한국어 사용능력, 본국 취업, 배우자 취업, 국내 입국 목적, 차별 경험, 모국 친구 모임 및 지역주민 모임 참여 등에 따라 유의미한 차이를 보이고 있다. 그런데 이주여성의 건강상태, 가구소득, 한국어 사용능력, 본국 취업 경험이나 배우자 취업, 등록 장애인 여부, 차별 경험, 모국 친구 모임 및 지역주민 모임 참여 등은 도시지역 이주여성의 취업에 유의미한 영향을 미친 반면 농촌지역 이주여성의 취업에는 유의미하지 않게 나타났지만 국내 입국 이유만은 유의미하게 나타났다. 취업 및 유학 목적에서 한국에 입국한 이주여성의 경우 농촌지역에서 취업 가능성이 높게 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 본 연구는 그 의미를 검토하였고, 결혼이주여성의 언어소통 능력향상, 취업정책에서 이주여성의 특성 및 요구 반영, 노동현장에서 차별 방지를 비롯하여 자녀양육 및 가사노동 부담 완화 정책 등을 제안하였다.
The purposes of this study are to examine comparatively the employment and its determinants of international marriage migrant women in rural and urban communities, and to suggest some support policies for promoting their employment. In order to accomplish these works, this study used the data of international marriage migrant women residing in rural and urban communities of Kyeonggi province. They are a part of the national-widely data file of multi-cultural family collected by Korean Institute of Health and Social Affairs in 2009. From data analysis, this study found that many marriage migrant women are not employed or self-employed even if they were employed in their homeland and really want to be employed. The employment of marriage migrant women is significantly determined by their pregnancy and preschool child, nationality, resident-term, health condition, house income, education, Korean language ability, their employment experience of homeland and their husbands’ employment, registrated disabled, racial discrimination, participation into organizations of motherland friends or neighbors. However, migrant women’s health condition, house income, education, participation into organizations of motherland friends or neighbors are significant on only the employment of urban migrant women, while the purpose of immigration to Korea is significant on only the employment of rural migrant women. That is, rural migrant women who came to look for jobs or studies in Korea are likely to be employed in comparison with those who visited to their relatives in Korea. Given those findings, this study suggests some support policies for promotion of migrant women’s employment such as the improvement of migrant women’s Korean ability, custom-made employment support programme development, prevention of discrimination in labor market, relief of women’s burden on child-caring and housework.