본 연구는 교양체육 방법이 대학생의 체력과 건강통제행위 및 건강증진행위에 미치는 효과를 검증하기 위하여 K지역 P대학 C캠퍼스 재학생을 뉴스포츠+건강교육집단(n=66), 뉴스포츠집단(n=52), 건강교육집단(n=66)으로 14주간, 주 1회, 매회 90분간, 70-80% HRR의 강도로 교양체육 방법에 따른 대학생의 체력과 건강통제 행위 및 건강증진행위 변화를 분석한 결과, 뉴스포츠+건강교육집단에서 근지구력, 순발력, 민첩성, 평형성, 내적통제행위, 타인의존통제행위, 자아실현, 건강책임, 운동 및 영양, 대인관계지지, 스트레스관리에서 긍정적인 변화가 나타나 대학생의 체력과 건강통제행위 및 건강증진행위에 뉴스포츠+건강교육이 긍정적인 영향을 주는 것을 확인할 수 있었다. 또한 단일 처치의 뉴스포츠집단, 건강교육집단 결과를 통하여 주 1회로 이루어지고 있는 교양체육이나 건강교육은 그 효과가 미흡한 것으로 나타나 본 연구와 같은 교양체육 효과증진을 위한 후속연구 속에서 이를 지속적으로 연구할 필요성이 있다.
This study has carried out to verify the effect that method on liberal arts of the physical education influenced on the physical strength, the action of health control and health promotion of college students. For this study, 184 students has been divided 3 groups, a group of new sports+health education(n=66), a group of new sports(n=52), a group of health education(n=66). And they have performed new sports and health education, 70-80%HRR, 90minutes a day, once a week, for 16 weeks. After the course and analysis of changes in the physical strength, health control action and health promoting action of students, the conclusions have obtained as follows. There are positive changes in the new sports+health education group about the muscle endurance, power, agility, balance, and reliance of others, internal controll, self realization, responsibility of health, excercise and nutrition, personal relationships, stress management. And there are positive changes in the health education group about the agility. But there are no changes in new sports group. Consequently, through this study, we can showed that the new sports+health education has more positive effects on the physical strength, the health control and health promoting action of college students.