본 연구는 생명윤리교육이 간호보건대학학생의 생명윤리의식에 미치는 효과를 파악하여 생명윤리교육 방법의 개선방안을 모색하고자 시도하였다. 연구 대상은 1개 대학 1학년 학생으로 2012년 1학기에 핵심교양으로 개설된 생명윤리과목을 수강한 학생 86명과 비 수강학생 83명이며, 연구설계는 서술적 조사연구이다. 생명윤리의식은 생명윤리교과목을 수강한 학생과 비 수강학생 사이에 차이가 없었으며, 생명윤리의식의 하위영역에서 생명윤리과목을 수강한 학생과 비 수강학생 모두에서 낮은 순위를 보인 영역은 인간생명과학, 인공임신중절과 안락사이었다. 생명윤리의식의 예측변인으로 개인 도덕성만이 유의한 변인으로 나타나 생명윤리교육이 학생들의 생명윤리의식에는 별 영향을 미치지 않은 것으로 나타나 생명윤리교육 방법에 변화가 요청되며 추후 연구가 요구된다.
This study was performed to evaluate the effects of bioethics education on the consciousness of bioethics of freshman nursing and health students, and to find ways to improve bioethics education. In this descriptive research, Subjects were 86 bioethics class students and 83 non-bioethics class students at a university in korea. The average scores for consciousness of bioethics in bioethics class students was 3.05, and in non-bioethics class students, 2.98. When differences in the consciousness of bioethics of bioethics class students and non-bioethics class students were compared, human biotechnology, euthanasia, artificial abortion were equally lower rank. Variable which influenced consciousness of bioethics was individual mortality.