메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정호훈 (서울대학교)
저널정보
한국사학회 사학연구 사학연구 제103호
발행연도
2011.9
수록면
75 - 120 (46page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The Yulgok School showed a processing of formation and development through the late of 16th and 17th century. A group which was consisted of students or fellows of Yulgok was made to learn a theory of Yulgok in the late of 16th century. In the early of 17th century, processes centered around Kim Chang-Saing(金長生), who were followed the theory of Yulgok and raised students were accomplished. the Yulgok School published Yulgok"s works and chronology of his life.
In the late of 17th century, however, we can see an internal conflict among them toward the way of comprehending Yulgok’s studies and characteristics. That is, for example, a division of a way of understanding Yulgok between Song Si-yul(宋時烈) and Park Se-chai(朴世采). It is especially originated from their political perspectives because Song Si-yul comprehended the political characteristic of Yulgok studies through a way of politics of public opinion. Unlike Song, Park Se-chai wanted to understand Yulgok by a perspective of political reconciliation. This difference seems as a constant influence for a division between Noron(老論) and Soron(少論).

목차

요약
머리말
Ⅰ. 栗谷學派의 형성과 정치적 결집
Ⅱ. 이이 著述 · 文集의 간행과 율곡학파의 성장
Ⅲ. 율곡학파의 出處觀과 정치운영론
맺음말
Abstract

참고문헌 (47)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-910-001440771