본 연구는 유아교사가 경험한 기록화 과정과 그에 대한 인식 및 그 경험 과정에서 교사의 역할에 대한 인식의 변화를 알아보는 데 목적이 있다. 연구 참여자는 7년차 유아교사이며 교사 면담자료, 참여관찰 자료, 교사가 만든 프로젝트 기록물, 그 외 수업관련 문서를 수집하였다. 참여교사는 사진, 비디오 녹음/녹화, 유아작품 수집의 기록 방식을 통해 게시판, 기록화 보드(documentation board), 비디오 쇼의 기록전시를 만드는 경험을 하였다. 이 경험을 통해 참여교사는 기록화가 단순히 유아들의 학습 결과를 보여주기 위한 것이 아니라 교수(teaching)의 일부라는 인식의 변화가 이루어졌다. 또한 교사는 유아, 부모와의 관계 확대 및 지식 소비자에서 지식 생산자로 지식 전달자에서 지식 탐구자로서 자신의 역할이 변화되었음을 경험하였다.
The purpose of this study was to explore how a kindergarten teacher went through the process of pedagogical documentation, how she perceived the documentation experience, and how her roles were changed in the process. The research participant was a kindergarten teacher who was introduced to pedagogical documentation for the first time. The data resources included transcription from the teacher"s interviews, field notes from classroom observations, records and displays made by the teacher, and a variety of documents related to lessons. The results show that the teacher recorded the project process by taking photos, recording videos, collecting children"s work samples and hand-writing. Using these records, she produced various types of displays such as documentation boards, video shows, and a project display board. In this process, the teacher realized that the purpose of documentation is not just to show what children learned to their parents but to use the process as part of teaching. She became aware that the documentation process changed the teacher"s roles: to extend the relationships with her students and their parents and to become a knowledge producer and an inquirer in her own practices. The role of documentation as a tool for early childhood teacher education was discussed.