본 연구는 획일화되어 있는 학교환경색채의 개선을 위한 기초연구로서 특별한 기능을 전제로 하는 특별교실에 대해 학생들의 선호 색채이미지와 선호색채 등 색채태도를 구체적으로 파악하여, 고등학교 특별교실 색채환경 개선을 위한 보다 구체적인 색채환경 계획의 기초자료를 마련하려는 것이다. 이를 위해 고등학교 1,2학년 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 교실의 면적과 형태 및 색채계획에 상관없이 학생들의 색채환경에 대해 불만족하는 것으로 나타났다. 둘째, 특별교실별 색채환경에 대한 학생들의 선호 이미지가 차이가 나는 것으로 나타났다. 셋째, 색채이미지 형성을 위한 구성차원은 온도감, 변화감, 개방감 요인으로 파악되었다. 넷째, 학생들이 선호하는 특별교실의 색채이미지는 ‘밝은’, ‘현대적인’, ‘다양한’, ‘열린 이미지’로 파악되었다. 특히, ‘열린 이미지’는 모든 특별교실에서 공통적으로 높게 나타나 특별교실 색채계획에서 기본적인 요구사항으로 파악하였다. 다섯째, 온도감 요인으로 인해 과학실의 선호색채는 B계열, 음악실의 선호색채는 Y계열로 나타났으며, 미술실, 기술?가정실, 어학실은 특별한 색에 대한 선호를 나타내지 않았다. 여섯째, 선호하는 가구색채도 온도감 요인으로 인해 모두 Y계열에 대한 선호도가 높게 나타났다. 본 연구 결과를 보면 학생들은 현재 특별교실 내부색채에 대해 불만족하고 지금의 학교는 학생들의 선호색이나 선호 실내색채이미지와는 큰 차이를 보여 학교 실내 색채계획에 대한 전면적인 개선이 요구되는 것으로 파악되었다. 따라서 바람직한 교육환경을 위해 학생들의 기호와 환경이 조화되는 색채계획이 이루어져야 할 것이다.
The environment of human life greatly affects human characters and attitudes, especially in younger generations. Nowadays, the indoor and outdoor environmental color of schools is not that is based on an educational point of view but that based on the preference and economic convenience of the school manager. Accordingly, this study has examined and analyzed the special subject classrooms in high school buildings to recognize the importance of color planning and to make a plan of desirable environmental colors for learning environments. Also, This study investigates characteristics of color environment, satisfaction, present color image, preferred color image and preferred color at special subject classrooms of high schools through an questionnaire survey with color-simulation models of classrooms. The subjects of this study were 356 students of two high-schools in Busan. The results are as follows. First, students do not satisfy their current color environments regardless of classroom area, figure and the color plan. They are aware of color environment and sensitive to environmental change. Secondly, students" preferred images about the color environment of each special subject classroom were identified. Based on the result of the preference color image, three compositional factors to form color image were found and were named as the temperature factor, the change factor, and the openness factor from the factor analysis. Lastly, generally students prefer bright, modern, various and open image. Open image is highly evaluated for all special subject classrooms commonly. The favorite hue for the science room is Blue and the music room is Yellow. The favorite furniture color was Yellow. These correspond with the temperature factor. These shows that present schools have big gaps between the students" preference color and the indoor color image. So, in order for desirable environment for education, the importance of color planning should be considered in the design of learning environment.