우리는 다양한 색채 환경 속에 살아가고 있고 색채는 우리의 심리나 감정 등에 중요한 영향을 주고 있다. 현대에 들어서면서 색채에 대한 중요성이 부각되고 더욱 풍부한 색채 환경이 조성되면서 색채에 대한 연구와 관심은 더욱 높아지고 있고, 이제는 전문가뿐 아니라 일반 대중의 색채에 대한 학습 욕구도 증가되고 있다. 색채는 단순히 시각적, 기호학적 차원이 아니라 심리적, 사회적, 문화적 등 다차원적으로 연구되어야 하며, 일반 대중에게 색채에 대한 쉬운 이해와 실생활에 접목할 수 있는 올바른 색채 환경 조성을 위한 색채 교육의 제공이 필요한 시점이다. 또한 본 연구에서 초점을 맞춘 온라인 강좌는, 다양한 멀티미디어를 기반으로 하고 있기 때문에, 실습이나 시청각적 경험이 중요한 색채 교육에 적합한 교육 방법으로 볼 수 있다. 이에 본 연구는 2008년 S사이버대학교에서 개설된 이래 지속적으로 수강생이 증가하고 있고, 타 사이버대학과 오프라인 대학에서도 활용되고 있는 온라인 색채 교양 강좌 ‘나의 삶 속의 색’을 중심으로, 색채 교육의 내용과 전략, 학생 경가, 학습자 요구 조사를 통한 효율적인 학습 환경에 대해 분석해보고자 했다. 그 결과 최초 개발 이후, 2차례의 수정, 보완 과정을 거쳐, 일반 학습자에게 적합한 학습 단계와 학습자 동기유발, 전략적 학습 내용 구성 등을 통해 색채에 대한 기초 이론에서 실생활 접목까지 실천적 학습을 가능하게 하였고, 학습의 효율성과 수강생의 학습 만족도를 높이는 결과를 얻을 수 있었다. 이처럼 온라인 색채 교양 강좌 개발에 있어 다양한 학습 전략 적용을 통해 만족도 높은 콘텐츠 개발하고, 향후 더욱 증가할 색채 교양강좌에 대한 효율적인 개발의 초석을 다짐으로써 더 다양화, 고급화된 색채 교육이 가능할 것으로 기대된다.
We live in an environment filled with colors and colors affect our mentality and emotions significantly. In modern times, the importance of colors has been recognized, more colorful environment has been created, and research on and interest in colors have been increased. Nowadays, not only art students but also general students want to study color more. Color should be studied not only from simple visual or preferential perspective but also from multi-dimensional perspective, such as psychological, social and cultural perspectives. And color education to create appropriate color environment that grafts understanding of color onto everyday life is needed. This study focuses on the online course and as the online course bases on diverse multimedia, color education that focuses on practices or audiovisual experiences is an appropriate educational method. This study tries to analyze effective educational environment by examining the content and strategy of color education, student evaluation, and learner demands based on the examination of "Colors in My Life," an online liberal arts course that has been offered by S cyber university since 2008. Since its opening, and the number of students enrolling in it has been increasing and other cyber universities and offline universities have also utilized it. After the initial course development, the content and structure of the course has been revised and supplemented twice and through this, learning steps suitable for the general students, ways to motivate learners, and strategic learning content have been developed. And now the course covers from basic theories of color to application of color to everyday life. As a result, learning efficiency and students" level of satisfaction on the course have been increased. Like this, more diversified and high quality online liberal arts course on color can be offered by developing content that could satisfy students more through application of diverse learning strategies and solidifying the base for more effective development of liberal arts course on color.