본 연구는 초등학교 학생들이 경험한 체육수업소외와 체육수업스트레스의 변인간의 관계성을 알아보고, 체육수업 내실화에 기여하는데 목적이 있다. 본 연구를 위해 J시에 소재한 초등학생 6학년 아동 전체(남 127명, 여 153명)의 설문자료를 분석에 사용하였으며, 빈도분석(frequency analysis), 요인분석(factor analysis), 상관관계(correlation analysis), 중다회기분석(multiple regression analsis)의 통계적 검증을 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 초등학생들이 체육수업소외(체육교사소외, 운동능력소외, 교과내용소외)는 학습내용스트레스에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 체육수업소외(친구관계소외, 운동능력소외, 교과내용소외)는 친구들과의 마찰 스트레스에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 체육수업소외(운동능력소외, 친구관계소외)는 자신감부족 스트레스에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 체육수업소외(체육교사소외, 교과내용소외)는 교사불만 스트레스에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 체육수업소외(운동능력소외, 체육교사소외, 친구관계소외, 교과내용소외)는 시험부담 스트레스에 영향을 미치는 것으로 통계적으로 유의한 결론이 나타났다. 이와 같은 결과는 초등학생들의 체육수업소외는 학습내용 스트레스, 친구들과 마찰 스트레스, 자신감부족 스트레스, 교사불만 스트레스, 시험부담 스트레스에 영향을 미치고 있음이 확인되었다.
This study searches relation between fantast of physical education class estrangement and Cheyuksueopseuteureseu that primary school students recognize, and is tendencious to contribute at physical education class main room Tuesday. Used question data of J city locating elementary school pupil 6 class child whole (127 others, 153 women) in analysis for this study, and drew following conclusion through frequency assay, interrelation, Jungdahoegibunseok`s statistical verification. First, elementary school pupils appeared that physical education class estrangement (gymnast, motor ability, faith subject contents estrangement) affects to Hakseupnaeyongseuteureseu. Second, was expose that physical education class estrangement (friend relation, motor ability, subject contents) affects in attrition stress with friends. Third, was expose that physical education class estrangement (motor ability, friend relation) affects in pride tribe stress. Fourth, was expose that physical education class estrangement (gymnast estrangement, subject contents estrangement) affects in teacher complaint stress. Fifth, conclusion that keep in mind statistically that physical education class estrangement (motor ability, gymnast, friend relation, subject contents) affects in examination burden stress appeared.