본 연구의 목적은 중학생들의 진로교육 경험에 따라 진로교육 개입 유형을 탐색하고 분류된 유형에 따라 개입의 성과에 차이가 있는지 확인하는 데 있다. 이를 위해서 본 연구는 서울교육종단 연구 1, 2차년도 자료 중 중학교의 자료를 이용하여 연구문제에 답하고자 하였다. 중학생들의 진로교육(교과, 강연, 학과안내, 진로검사, 직업체험, 진로상담) 경험에 대한 여부를 잠재유형 분석을 실시하여 유사한 경험을 지닌 집단별로 분류하고, 분류된 진로교육 개입 유형에 따라 학생들의 목표의식, 자기주도 학습태도, 자아개념, 진로성숙도에서 차이가 있는지 일원분산분석과 공분산 분석을 실시하였다. 연구 결과, 1, 2차년도 모두 중학생들이 학교에서 경험한 진로교육에 따라 적극적 진로교육형, 텍스트 위주형, 체험 위주형, 진로교육 부진형의 네 가지 유형이 탐색되었고, 네 개의 개입 유형별 목표의식, 자기주도 학습태도, 목표의식, 진로성숙도에서 유의미하게 차이가 있는 것으로 나타났다. 모든 성과 변인들에서 적극적 진로교육형이 가장 높았으며 차례로 텍스트 위주형, 체험 위주형, 진로교육 부진형의 순서로 나타났다. 끝으로, 본 연구의 결과에 기초하여 중학교에서 이루어지는 진로교육 개입의 성과에 관한 연구와 진로 개입 실제에 관한 논의를 제공하였다.
The purpose of the current study was to identify career education outcomes across types of career education(career curriculum, career guidance, career lecture, career test, job shadowing, career counseling) is provided in junior high school. In order to answer the research questions, junior high school data was analyzed that was collected in the Seoul education longitudinal survey in 2010 and 2011. To identify the types of career education experiences of students, the Latent Class Analysis was conducted. Anova and Ancova was employed to test differences in career education outcomes across latent classes. Findings as followed: 1) four types of career education were extracted, which were active type, text type, experiences type, and poor type. 2) significant differences in career education outcomes(goals commitment, self-directed learning attitude, self-concept, career maturity) were founded among the four types of career education. Active type of career education was the most effective in all outcome variables. On the other hand, poor type of career education was the most ineffective in all outcome variables. Based on the results, various implications for the outcomes research of career education and career education practices were provided.