본 연구는 골프지도자의 지도유형에 따른 골프회원 만족도 및 충성도와의 관계를 비교 분석하는데 그 목적이 있다. 연구 대상자은 진주시 실내3곳ㆍ실외4곳 골프연습장 회원 총 396명으로 표집하였다. 자료 수집 도구로는 질문지를 사용하였으며, 일반적특성 3문항, 지도유형(체계적 준비형, 상세 설명형, 친절 격려형, 실기 중심형, 고객 관리형, 성과 중심형) 6개 요인, 총 28문항, 회원의만족도(레슨지도, 레슨성과, 레슨환경) 3개 요인, 총 14문항, 회원의 충성도(재구매 의도, 구전의도) 2개 요인, 총 4문항으로 구성하였다. 본 연구에서는 신뢰도를 검증하기 위하여 Cronbach"sa계수를 산출하였으며, 자료 분석은 SPSS 18.0통계프로그램을 이용하여 t-test, 일원변량분산분석(One-Way ANOVA), 상관관계분석 및 중다회귀분석 방법으로 실시하였으며, 유의수준은 5%로 설정 하였다. 이와 같은 자료 분석을 통하여 얻어진 결과의 요약은 다음과 같다. 첫째, 골프 회원들의 일반적 특성(성별, 연령, 레슨기간)에 따라 골프지도자의 지도유형 하위요인(실기중심형)에서 유의한 차이를 나타내었다. 둘째, 골프 회원들의 일반적 특성(성별, 연령, 레슨기간)에 따라 회원의 만족도 및 충성도 하위요인(실기중심형)에서 유의한 차이를 나타내었다. 셋째, 골프지도자의 지도유형은 회원의 만족도와 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 골프지도자의 지도유형 하위요인(실기중심형)에 따른 회원의 만족도 하위요인(레슨지도, 레슨성과)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 골프지도자의 지도유형 하위요인(실기중심형)에 따른 회원의 충성도 하위요인(재구매의도, 구전의도)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study try to investigate The Relationship between Leadership Type and Member"s Satisfaction, Royalty of Golf Instructor. The study sample was 400 persons of the members of 3 indoor training cage and 4 outdoor training field located in Gyeongsangnam-do, Jinju, 396 of them were included in this study. Enrollment of the study sample Multiple regression analysis sampling and analysis of the collected data was using Window SPSS 18.0 Version program and t-test, One-way ANOVA, Verification using Scheffe, recurrence analysis were used according to the purpose of the study. Based on the study result using these investigation method and process, we have final study result as followed. First, the general characteristics of a golf members (sex, age, Lessons period), leader golf in leadership type sub-factor (practical skill centric) showed a significant difference in the. Second, the general characteristics of a golf members (sex, age, Lessons period), leader golf in Member"s Satisfaction, Royalty sub-factor (lesson instruction, oral tradition intention) showed a significant difference in the. Third, the leader of the golf leadership type to the member"s satisfaction and loyalty, positive influence. Golf leadership type sub-factor leader (practical skill centric) to the satisfaction of the member sub-factors (lesson instruction, lesson outcome) a positive influence. Golf leadership type sub-factor leader (practical skill centric) sub-factors in the loyalty of the members (repurchase intention, oral tradition intention) a positive influence.