본 연구는 정부 중심의 과학문화 사업 중 대표적인 과학문화 사업에 대해 수혜자 및 수행기관의 인지도를 분석하여 효율적인 정부정책 방안을 마련하고자 하였다. 실증분석을 통해 본 연구에서 제시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 일원변량분석에서 사업 직접효과는 사업전파의지, 흥미 및 관심, 향후 참여의사가 상대적으로 높게 나타났고, 사업 간접효과에서는 과학의 대중성, 공익성은 상대적으로 높게 나타났다. 하지만 사회적 약자배려, 창의적 사고는 사업 직?간접효과를 통틀어 상대적으로 낮게 나타났다. 둘째, 사업 직접효과에서 흥미 및 관심, 이해도, 사업매력도, 향후 참여의사, 사업전파 의지는 3개의 동일집단군으로 구분되었고, 창의적 사고, 소통 및 협력은 4개의 동일집단군으로 구분되었다. 그리고 사업 간접효과에서 격차해소, 과학의 대중화, 공익성은 3개의 동일집단군으로 구분되었고, 사회적 약자배려는 2개의 동일집단군으로 구분되었다. 본 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 찾아내었다. 첫째, 정부 정책을 좀 더 사회적 약자계층이 쉽게 접할 수 있도록 이용 공간 확충 및 홍보, 등록의 편리성 등을 고려하여야 하고, 다양한 프로그램 등을 좀 더 개발하도록 노력해야 할 것이다. 둘째, 정부의 과학문화 사업들을 사업 고유의 특성과 취지에 맞는 형태로 좀 더 세분화 시켜야 하고, 사업 내 활동 프로그램을 등급별로 구성하여 기초부터 고급단계까지 학습 및 참여 등이 이루어지도록 노력해야 할 것이다.
This research is set to conclude the government’s rational policies with analyzing the beneficiaries’ and performing organizations’ degree of awareness on the representative campaign among the government-centered science-culture ones. The conclusions of this study by the proof-analysis are as below: First, in the One-way analysis of Variance, the direct effect of the campaign has a relatively high portion on the will to appeal, interest and concentration, and desire to attend the next campaign, whereas, in the indirect effect, the popular appeal and public interest to the science has a relatively higher portion. However, the care for the social weak and creative thinking were lower in the both of the direct and indirect effects of the campaign. Second, in direct effect, interest, concentration, understanding, attractiveness, desire to attend the next campaign and will to appeal for the campaign were divided into the three same groups, and creative thinking, communication, and cooperation were separated into the 4 same groups. In indirect effect, reduction the gap, popularization of science, and public interest were separated into the three same groups, and the care for the social weak was divided into the two same groups. The conclusions of this study show as below : First, the government’s policies should regard the easier contact for the social weak to get the using space, appeal, easiness to registration, and try to develop the various programs. Second, government’s science-culture campaigns should be separated to meet the their own specifications and features, and try to conduct the activity programs in the campaign by degree from the base to advantage level for the attendee’s learning and participation.