본 연구에서는 K항공사 SNS특성, 신뢰, 몰입, 이용의도 간의 관계에 대해 AMOS 18.0과 SPSS 18.0 패키지를 활용하여 실증적 분석을 실시하였다. K항공사 이용고객을 대상으로 인천국제공항에서 설문조사를 실시하여 총 226부를 본 연구의 분석 자료로 사용하였다. 분석결과, SNS특성 중 상호작용성, 정보최신성이 신뢰, 이용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 접근편의성, 정보제공성, 정보신뢰성은 신뢰에 유의하지 않는 것으로 검증되었다. 또한, SNS특성 중상호작용성, 정보제공성, 정보신뢰성, 정보최신성이 몰입, 이용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 접근편의성, 정보제공성이 몰입에 유의하지 않는 것으로 검증되었다. 신뢰가 몰입에 유의하며, 신뢰, 몰입이 이용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 SNS특성을 파악하여 고객과의 친밀한 유대관계를 극대화하여 고객과의 양방향 커뮤니케이션을 위한 마케팅 전략에 수립하고, 기업의 친근한 이미지 개선 방안을 마련하는데 방향을 제시하고자하며, 특히 SNS는 20~30대 고객층을 이루고 있기 때문에 SNS특성을 젊은 층이 신뢰하고 몰입하여 이용의도를 높일 수 있는 구체적인 비즈니스 모델 방안을 구체적으로 제시할 수 있을 것이다.
In this study, K airlines SNS Characteristics, Reliability, commitment, Purchase Intention empirical analysis was conducted utilizing AMOS 18.0 and SPSS 18.0 package for the Structural relationship. K Airline customers intended for the survey from the In-cheon International Airport with a total of 226 analyzes were used in this study. The analysis results of the SNS characteristics interactive, information Information up-to-date is Reliability, appeared to affect the degree of use, access convenience , information, information reliability has been proven not aware of the confidence. In addition, SNS characteristics of interoperability, information, information reliability, information up-to-date flow, appeared to affect the degree of use, access convenience information provision is not aware of the commitment. The trust is aware of the commitment, Reliability, and commitment were significant influence on the degree of utilization. This study identified the SNS characteristics to maximize customer and establish an intimate relationship marketing strategy for two-way communication with customers and provide a friendly image improvement and to provide direction for the company, In particular, the specific business model SNS is 20-30 customer base to achieve the SNS properties because young people confidence and commitment to increase the degree of use will be specifically presented.