이 연구의 목적은 자유학기제를 통한 학교-지역연계 청소년활동의 실태와 요구사항을 조사하여 정책방안을 제시하는데 있다. 이를 위해 자유학기제를 통한 청소년활동 활성화 지원방안의 중요도와 현재 실천도를 조사하여 실효성 있는 정책과제를 도출하고자 한다. 연구방법은 문헌연구, 전문가자문, 현장방문 및 사례조사, 면담조사, 설문조사, 정책세미나 개최를 중심으로 연구를 수행하였다. 이러한 조사결과에 기반한 정책현황 및 문제점을 분석하여 11개의 우선지원이 필요한 정책과제를 도출하였다. 도출된 정책과제를 중심으로 구체적인 정책방안은 정책검토회의를 거쳐 수정?보완함으로써 정책의 현실성과 효율성을 제고하였다. 연구내용은 첫째, 자유학기제를 통한 청소년활동의 의미파악을 위한 이론적 논의로서 청소년활동과 학교연계의 의미, 청소년활동과 학교연계 창의적 체험활동의 의미, 청소년활동과 자유학기제의 의미를 고찰하였다. 둘째, 자유학기제를 통한 청소년활동의 현황 및 사례조사로 워크숍 개최 등을 통하여 학교와 지역청소년기관 간의 정책적 쟁점과 현장 사례를 조사하였다. 셋째, 청소년, 학부모, 교사, 청소년지도사, 지역현장 체험담당자를 대상으로 면담조사를 실시하여 자유학기제 연구학교와 지역사회 청소년활동시설의 지역-학교연계 체험활동의 실태, 문제점과 인식, 특징을 근거이론(ground theory)을 통하여 파악하였다. 넷째, 교사와 청소년지도사를 대상으로 설문조사를 통하여 자유학기제의 지역-학교연계 체험활동 운영실태, 어려움과 요구사항, 중요도와 현재 실천도를 조사하여 청소년활동과 자유학기제와 관련한 요구사항의 우선순위를 파악하였다. 넷째, 새로운 교육정책의 변화에 따른 방안 및 자유학기제를 통한 지역-학교연계 청소년활동 활성화를 위한 정책방안을 제시하였다. 정책과제는 질적ㆍ양적 실태 조사에 대한 주요 결과와 우선순위 요구결정을 위한 분석결과(중요도와 실천도)를 중심으로 제시하였다. 정책과제는 청소년기관(청소년지도사 271명)과 학교(교사 204명)를 대상으로 Borich 가중치와 Locus for Focus모델 분석을 실시한 결과, 우선지원이 필요한 1순위-11순위까지의 요구사항으로 도출되었다. 11개의 정책과제는 이동수단, 예산배정, 지원시스템, 법령, 전담인력, 입장료 할인, 안전대책, 프로그램 개발, 교육멘토 양성, 체험기관 세금감면, 청소년활동시설 설립확대의 순으로 나타났다. 청소년기관 만의 우선지원이 필요한 요구사항은 실무자연수, 실태조사연구, 공동실무협의회로 나타났다. 따라서 정책과제는 총 14개로 도출되었다. 정책방안은 문제현상, 문제원인, 대안마련으로 제시하였으며, 단기에서 중장기 단계별로 추진 로드맵을 제시하였다.
The purpose of this study was to understand current status and requirements of youth activities for ‘Free Semester System’ and suggest appropriate policy agenda about it. For this purpose, the study investigated the amount of importance and current practice of support systems for encouraging youth activities through ‘Free Semester System’. The methods of this study were literature review, expert advice, surveys, interviews, and observation. This study suggested eleven most important policy agenda and these policy agenda were revised and complemented by review meetings in order to enhance actuality and efficiency of agenda. First, in order to explore theoretical backgrounds for youth activities through ‘Free Semester System’, this study reviewed the importance of youth activities and ‘Free Semester System’, the meaning of liaison between youth activities and school, and the meaning of ‘creative experience activities’ through liaison between youth activities and school. Second, this study investigated current status and policy issues of ‘Free Semester System’ in schools and local youth organizations. Third, by using Ground Theory research method, this study found the process and structure of ‘Free Semester System’ among local schools, youth organizations, and related institutions. Fourth, this study conducted surveys of teachers and youth activity experts in order to explore current status, difficulties, and requirements of ‘Free Semester System’. Fifth, this study suggested policy agenda for encouraging youth activities through liaison between local society and schools in ‘Free Semester System’. In particular, eleven policy agenda, which have priority were found by conducing surveys of teachers and youth activities experts: providing convenient transportation, insuring enough budget, building support system, enacting laws and ordinances, educating work forces, price cutting of youth activities, increasing securities of youth activities, developing efficient programs, training mentors, deducting tax for local expeirnceinstitutions, and building more youth activities institutions. In addition, youth activity institutions demanded three more policy agenda: training staffs, investigating current status and fostering administrative council. This study proposed short-term and long-term roadmaps for developing enhanced youth activities in ‘Free Semester System’.