메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정정순 (영남대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제57집
발행연도
2015.2
수록면
79 - 104 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
‘Creative reading’ is a type of reading, that has been included as reading education contents since 2007 revised Korean language curriculum. Reading activities like trying to solve a problem posed by the text and finding an alternative to the problem come under the creative reading. But it seems that they are not the types of comprehension but just simple physical combinations of ‘creativity’ and ‘reading’.
Proposing education contents for creative reading of poetry needs to be approached in terms of task-specific creativity not domain-general creativity. Reading a poem creatively is to read and interpret a poem in the social and cultural context of the reader using his or her interpretative creativity, and then to reach his or her insight into human nature and society.
Education contents of creative reading of poetry can be summarized as follows; ① finding issues and constructing contextual meaning utilizing interpretative creativity, ② reaching his or her insight into human and society by expanding the scope his or her thinking.

목차

Ⅰ. 문제 제기
Ⅱ. 국어과 교육과정에서의 창조적 독해
Ⅲ. 과제 특수적 창의성으로서의 ‘현대시 창의적 읽기’
Ⅳ. ‘현대시 창의적 읽기’ 교육 내용
Ⅴ. 맺는 말
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (45)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-374-001371857