스마트폰으로 모든 미디어가 통합되고 있다. 신문과 방송, 그리고 인터넷이 융합되어 손바닥 안으로 들어왔다. 스마트미디어가 모노미디어와 뉴미디어를 블랙홀처럼 빨아들여 하나의 멀티미디어로 재탄생시킨 것이다. 특히 스마트폰 어플리케이션인 트위터(twitter), 페이스북(facebook), 카카오톡(kakaotalk) 등 소셜네트워크서비스(Social Network Service: SNS)가 뉴스의 생산과 유통 등 패러다임을 근본적으로 바꾸고 있다. 수용자들은 이제 신문이나 방송 같은 전통미디어를 거치지 않고 직접 뉴스를 주고받는다. 수용자들이 단지 뉴스 소비에만 머물지 않고 뉴스를 직접 생산하고, 직접 전달하는 참여자로 바뀌었다. 소셜미디어는 ‘참여’와 ‘공유’를 키워드로 전통미디어들이 시간과 공간의 제약으로 빠뜨려 놓았던 뉴스 공백을 빠른 속도로 메워나가고 있다. 본 연구는 맥과이어(McGuire, W. J.)의 S-M-C-R-E모델을 통해 전통미디어에서 포털미디어를 거쳐 모바일미디어로 진화하는 미디어 채널 생태계를 규명하고자 한다. 채널의 발달과 다양화에 따라 뉴스 공급자와 수용자의 관계가 어떻게 변화되고 있으며, 메시지는 채널의 특성에 맞게 어떻게 진화하고 있는지도 전과 후(Before & After)를 통해 비교분석하고자 한다.
All medias are being integrated into smart phones. Newspapers, TV and the internet have converged and have come into the palm of the hands of users. Smart media absorbed mono-media and new media like a black hole and gave birth to a new multimedia. In particular, social network services (SNS) such as Twitter, Facebook, and Kakao Talk, which are all smart phone applications, are fundamentally changing the paradigm of news production and distribution. Users can receive and give news directly without passing through traditional media such as newspapers and broadcasts. Recipients no longer only consume news, but they are now participants that produce and deliver news. Social media are quickly filling the void of news resulting from time and space constraints of traditional media through keywords such as "participation" and "sharing". This study aims at investigating the media channel ecosystem that evolved from traditional media to portal media, and now mobile media through W. J. McGuire"s S-M-C-R-E model. This study aims at making a comparative analysis through the before & after of how the relationship of news providers and receivers change with the development and diversification of channels, and on how messages have evolved according to the features of channels.