의류상품을 구매하고 사용하는 여성은 실제 자신의 이미지를 추구이미지에 근접하도록 하기 위한 중요수단으로 의류상품을 사용할 것이며, 현재 유행하고 있는 상품에 대한 태도에 따라 의복을 수용하는 태도가 달라질 것이다. 이처럼 외모를 통해 반영되는 개인의 취향은 관련 패션시장을 파악하는데 있어 중요한 변수라 할 수 있다. 이에 본 연구는 추구이미지를 기준으로 20대 여성을 세분화한 후, 세분집단의 유행태도와 의류구매행동을 비교하여 이들을 표적고객으로 하여 의류상품 판매하는 업체에게 도움이 되는 자료를 제공하고자 실시되었다. 설문조사는 2009년 8월 2일부터 15일까지 실시되었으며, 총 550부의 설문지가 최종 분석 자료로 사용되었다. 자료는 SPSS 16.0을 통해 분석되었으며, 사용된 분석방법은 빈도분석, 교차분석(χ²-test), 요인분석, 신뢰도분석(Cronbach`s α), 군집분석(K-means), 분산분석(사후검정은 Duncan-test)이다. 분석결과는 다음과 같았다. 추구이미지는 ‘친근한, 세련된, 이지적인, 매력적인, 활달한, 주도적인’의 여섯 가지 요인으로 분류되었고, 유행태도는 ‘유행정보민감, 유행선도, 쾌락쇼핑’의 세가지 요인으로 분류되었다. 분류된 여섯 가지 추구이미지 요인을 기준으로 조사대상을 군집화한 결과 ‘차분하고 지적인 이미지 추구형, 친근하고 쾌활한 이미지 추구형, 세련되고 적극적인 이미지 추구형’의 세 집단으로 분류되었다. 추구이미지 유형에 따라 유행태도를 비교한 결과 차분하고 지적인 이미지 추구형 집단은 소극적 유행수용자에 해당되고, 친근하고 쾌활한 이미지 추구형 집단은 유행 추종자에 해당되며, 세련되고 적극적인 이미지 추구형 집단은 유행 선도자에 해당되는 것으로 나타났다. 추구이미지 유형에 따라 의류구매행동을 비교한 결과 집단의 특성에 관계없이 20대 여성은 추구하는 이미지를 표현하거나 타인에게 아름답게 지각되고 싶어서 의류를 구입하며, 세분집단의 유행태도에 따라 구입시 고려사항, 정보원, 구입처, 월평균 구입비 등에서 특성에 따른 차이를 보였다. 유행에 대해 가장 보수적인 태도를 보이는 차분하고 지적인 이미지 추구형 집단은 자신의 단점을 보완하기 위해 의류를 구입한다. 쾌락쇼핑 성향이 가장 높게 나타난 친근하고 쾌활한 이미지 추구형 집단은 자신의 이미지나 소유하고 있는 옷들과 어울림을 고려하여 의류를 구입하며, 다른 집단에 비해 인적 정보원의 활용이 높고 주로 인터넷 쇼핑몰을 통해 의류를 구입한다. 유행선도와 유행정보민감 성향이 가장 높아 유행선도자에 해당되는 세련되고 적극적인 이미지 추구형 집단은 자신의 이미지와 어울리는지의 여부는 거의 고려하지 않고 자신의 단점을 보완해주고 유행하는 디자인의 의류를 구입하므로 유행에 가장 민감하게 반응하는 소비자라 볼 수 있다. TV 홈쇼핑을 주로 이용하고 세 집단 중 의류 구입비용이 가장 높다.
The propose of this study is to compare the attitude toward trend and the purchasing behavior on clothing among groups divided by the pursuit of image for women in twenties. This study conducted from August 2, 2009 to August 15, 2009 with 500 females. Frequency analysis, Crosstabs(χ2-test), factor analysis, reliability analysis( Cronbach`s α), Cluster analysis(K-means), variance analysis, Duncan-test are used for the data analysis with SPSS 16.0. The results of this study are: The pursued self-image was divided into these factors.; ``intimate``, ``sophisticated``, ``intelligent``, ``attractive``, ``outgoing``, ``proactive``, and the attitude toward trend was divided into ``fashion-conscious``, ``leading fashion``, ``pleasure to fashion`` The groups were classified into three groups such as calm & intelligent(47.7%), intimate & outgoing(36.7%), sophisticated & proactive(15.6%) as the result of being subdivided according to the pursued self-image. The study of the attitude toward trend in groups showed that the group in pursuit of calm & intelligent image were relevant to passive consumer on fashion, the group in pursuit to image of intimate & outgoing were followers to trend, and the group in pursuit to sophisticated & proactive image were trendsetter. Regardless of groups, all people tended to buy clothing in order to express the pursued self-image and to show themselves well-dressed to others in the investigation of purchasing behavior on clothing in each group, There were, however, different in considerations on purchase, source, where to buy, monthly average purchased cost among groups divided by the attitude toward trend. The calm & intelligent group to have conservative inclination had propensity to buy clothing in the purpose of supplement one`s faults. The intimate & outgoing group having the tendency of pleasure to fashion had propensity to buy clothing in consideration of matching the possessed clothing and had more use of human source than other groups, and purchased usually clothing in internet shopping mall. The sophisticated & proactive in the most high level of the factors such as fashion-conscious and leading fashion were most sensitive to trend, and had propensity to buy clothing to focus on the consideration of trend and supplement one`s faults regardless of their image, and the monthly average purchased cost was most high in groups, purchased usually clothing in TV home shopping.