현대도시의 자원 소모적 개발의 지속은 미래개발 가용지의 제한을 초래하여 가용공간에 대한 인간의 의식은 지하공간으로 확장되고 있다. 이는 인간생활의 물리적 범위가 지하공간까지 확장되었음을 의미하는 것으로 지하공간생활을 위한 개발의 필요성이 부각되고 있는 추세이다. 하지만 도시생활에서 중요한 역할을 하는 지하공간은 쾌적한 환경으로의 변화를 통한 공간 활용의 가치를 높이기 위해 기존의 보행체계를 보완하고 자연환경을 직접 대입한 친환경계획을 수립, 미래지향적인 지하보행공간으로의 기능향상과 물리적 단점을 함께 보완해야 한다. 그러나 쾌적한 환경을 위한 자연환경의 직접적 도입은 지하공간이 가지는 물리적 한계로 인해 여러 방해 요소를 포함하게 된다. 이와 같은 지하공간의 물리적 한계는 식물생장에 필요한 공기, 수분, 빛, 토양 등이 충분히 제공 되어야 하는데 이를 해결하기 위한 시설의 확충과 기술의 보완을 요구 되어 진다. 또한 자연광의 역할을 대체하는 인공조명이 중요하며, 지하공간에 도입 가능한 수종의 종류를 파악, 도입하여 효율적인 지하 공간 연출을 기획해야 한다. 따라서 본 논문은 공간연출계획에 있어서 유용한 인공조명의 기술과 수종, 식재 방법 등을 유형화하여 지하공간에 적용 가능한 방법을 도출하였다. 이를 바탕으로 식물을 이용한 공간의 기능과 효과를 예상, 적용하여 실제 대상지에 녹시율을 향상시키기 위한 공간연출 디자인 안을 제시하였다. 공간연출 디자인의 대상지는 건대입구역 7호선 3. 4번 출구를 연결하는 구역으로 휴식공간과 문화공간이 형성되어 있는 건대병원 지하1층과 직접적으로 연결되는 통로로 선정하였다. 건대입구역의 물리적 특성은 낮은 천장과 시야확보가 어려운 기둥이 많아 공간을 연출하는데 제약이 있었다. 하지만 공간의 특성을 분석하고 보행자의 행태를 관찰해 건대입구역 지하보행공간에 적용 가능한 식물을 이용한 공간연출디자인을 제시하였다. 제시된 디자인은 지하공간에서 식물생장이 가능한 구조와 기술이 도입되었으며 지하보행공간의 인간행태에 의해서 결정 되었다. 따라서 본 연구의 디자인과정은 물리적 환경과 유기적으로 결합하는 디자인을 제시함으로서 기능적이고 쾌적한 환경을 창출하고자 하였다. 이는 지하보행공간의 녹시율을 향상시킴으로서 기대할 수 있는 긍정적인 인식을 형성하기 위함으로 앞으로 지하보행공간의 개발에 기여하게 될 것이다. 또한 대상 공간은 다양한 역세권과의 연결통로로써 유동인구가 다수분포하고 있고, 인구밀집도가 높아 녹시율 향상을 통한디자인의 효과가 긍정적일 것으로 판단된다. 이와 같은 공간에 대한 디자인 연출의 결과는 지하보행공간의 질적 수준과 환경적 개선을 계획하는데 새로운 지표가 될 것이며, 앞으로 계속적으로 증가하는 지하보행공간의 공공적 가치를 높이는 중요한 역할을 할 것으로 기대된다. 나아가 인간의 생활의 질을 향상시키는 미래지향적인 대안이 될 것이다.
The continuation of the development, consuming the resources, in modern urban development, will limit the available lands for future development. So, the human`s perception about the available lands is expanding into the underground space. This means that the physical scope of human life is expanded into the underground space, and, therefore, the necessity of the development of underground space living is emerging. However, with respect to the underground space, playing an important role in urban life, the existing pedestrian system, should be supplemented; the eco-plan should be established through the direct substitution of the natural environment; the function as the future-oriented underground pedestrian space, should be improved; and its physical shortcomings should be supplemented, for the improvement of the value of the space utilization through the change into pleasant environment. However, the direct introduction of the natural environment for the pleasant environment includes many interruptions due to physical limitations of the underground space. For this physical limitations of the underground space, air, water, light and soil, etc. should be provided sufficiently for the growth of plants, and to solve this problem, the expansion of facilities and the supplementation of technologies are required. Also, the artificial lighting, replacing the role of natural light, is important, and the efficient underground production should be planned, by identifying and introducing the types of plants species, which can be introduced to the underground space. Therefore, in this study, the technology of artificial lighting, and the species of plants, and the planting methods are categorized and its applications to the underground space, have been derived. The target of the space production design was the zone connecting exit 3 and 4 of metro line 7, at Konkuk university station, and the passage directly connected to the ground level 1 of Konkuk University Hospital in which resting space and cultural space are formed, was selected. Due to the physical properties of the Konkuk University Station, the ceiling was low and there were many pillars which made it difficult to secure the visibility, causing the limitations to the space production. However, through the analysis of the nature of space and the observation of the behavior of pedestrian behavior, the space production design, using the plants which could be applied to the pedestrian space of Konkuk University Station, was suggested. In the suggested design, the structure and the technology, enabling the growth of plants in the underground space, were introduced, and they were decided by the human behaviors in the underground pedestrian space. Thus, the design process of this study, tried to suggest the design which could be seamlessly combined with the physical environment and create functional and pleasant environment. This is to improve the index of greenness in the underground pedestrian space and form the expectable positive perception, and will contribute to the development of underground pedestrian space in the future. Also, the target space is the passage connected to the sub-way area, having a large number of floating population and high population density, so the effect of the design through the improvement of the index of greenness, is expected to be positive. The result of the design about the space like this, will become the new indicators for planning the quality level of underground pedestrian space and environmental improvement, and will play an important role in improving the public value of increasing underground pedestrian spaces in the future. Furthermore, it will be the future-oriented alternative for improving the quality of human life.