21세기 디지털시대 속에서 소비자의 감성화는 거스를 수 없는 대세가 되었다. 날로 높아지는 소비시장에서의 "감성"이란 단어는 이제 흔한 말이 되었고 그 의미를 느끼고는 있으나 구체적으로 명확하게 설명하기 어려운 단어로, 쉽게 풀이하자면 "인간의 감각기관에 의해 감지된 사물이나 환경에 대한 인간이 느끼는 복합적 감정"을 감성이라고 부를 수 있는 것이며 이와 같은 감성적 욕구를 충족시키기 위한 새로운 노력을 요구하는 것은 당연한 것이라 하겠다. 또 하나 이러한 상황 속에서 이동통신단말기의 발전은 단순한 기기에서 벗어나 인간의 욕구에 따라 더욱 다양화, 차별화가 진전되어 고품질, 최첨단, 다기능을 지향하게 되고, 나아가 디지털(Digital) 기술을 통해 인간 자신의 몸 안에서만 가능했던 감성 융합을 환경 전반에 걸쳐 재생, 전달, 확장할 수 있게 되었다. 이와 더불어 최근 의약 및 기술 발전으로 인해 고령자 층이 점진적으로 증가하는 고령화 사회로 가고 있다는 것이다. 그러므로 시니어세대는 기존 존재하지 않았던 새로운 잠재적 기회를 창출해내고 폭발적인 마케팅 성장의 대상이 될 것이며, 나아가 현대인들의 필수품인 이동통신단말기 또한 차세대 소비층의 집단인 시니어층의 감성을 고려한 제품이 요구되는 상황이다. 이러한 시점에서 본 연구는 시니어층의 라이프스타일과 차세대 사회 환경을 연구하고, 선행된 문헌과 자료를 바탕으로 이동통신단말기의 감성적 요소 및 감성어휘를 추출·선별하여 이동통신단말기의 감성적 요소가 기반이 된 시니어용 차세대 이동통신 단말기(Smart Phone)이 나아가야 할 방향을 제시하는데 초점을 두고 연구하였다. 본 연구의 내용과 결과는 다음과 같다. 첫째, 다양한 요소들의 집합인 이동통신단말기는 감성적 디자인 요소를 통하여 보다 높은 경쟁력을 갖출 수 있다. 둘째, 이동통신단말기에 형태, 색상, 질감 세 가지의 적절한 요소들이 어울려 표현되어 질 때 소비자들은 감성적 느낌을 강하게 받으며, 감성디자인 가이드라인 제시가 이로써 필요하다. 셋째, 소비자가 기대하는 감성적 가치를 추구하기 위해서는 소비자의 성향, 인지심리학, 기호학, 정신분석학, 경영학, 마케팅 등 다양한 학문과의 연계가 필요하다.
No one can reverse the tidal wave of sensitivity by consumer in 21C. Aword "sensitivity" is the one of common using vocabularies in high expected consumer market. Feeling of sensitivity is getting closer to people around than before but still not easy to clearly explain, anyhow we could say it is "complex feeling which recognized by sensory organ of human to the object and environment", To Satisfying needs of sensitivity takes a new effort, Moreover, smart phone develops on a diversify and differentiated product to reach the stage of high qualitied, hi-tech, and multi-functional goods from simple communication tool according to needs by consumer. Through digital technology, it can be generated, delivered, and extended anywhere in general environment overcome touching emotion only in a human body. Rapidly becoming an aging society by developed medical treatment and technology would be another reason to be concerned about such smart phone. Third age generation could make a growing market with a heavy potential power, therefore there are some strong needs created in smart device market. Under these circumstances, this study aims to research the life style of senior generation and their environment. Suggesting the proper direction for producing smart phone based on extracted emotional factors and vocabularies through the case analyses of advanced researches and materials would be one another purpose of this study. Content and result of this study is as follows. First, smart phone performed with various sensitive factors can be the competitive goods in global market in the future. Second, smart phone balancing with shape, color, and texture can deliver the most strong emotion to consumer, therefore, guideline about sensitivity design has to be needed, Third, there has to be endeavor related convergence composed with consumer tendency, cognitive psychology, semiotics, psychoanalyst, management, and marketing for seeking and finding value of sensitivity expected by consumer.