본 연구의 목적은 Rawls의 정의론을 중심으로 정의로운 관광을 구현하기 위한 방향을 모색하는 데에 있다. 관광분야 사회문화적·생태적 가치의 실현 및 회복은 ``대안관광``을 중심으로 논의된다. 그러나 대안관광은 관광현상의 부정적 측면에 대한 ``대안``으로,그 실효성 및 권력구조의 불균등 문제 해결 등에 한계를 지닌다. 따라서 현상적으로 진행되고 있는 다양한 대안관광의 의미를 반영하고, 관광분야의 윤리 및 가치 담론에 대한 토대를 마련하기 위한 철학적 논의가 필요한 시점이다. 중첩적 합의, 즉 정의는 모든 사회구성원의 합의된 평균으로, 모든 사회구성원간 합의를 토대로 구성된다는 측면에서 구성원들이 수용할만한 정의 원칙이라 할 수 있다. 관광분야중첩적 합의를 도출하기 위해서는 이해관계자에 대한 설정이 선행되어야 하는데, 선행 대안관광 연구에서 논의되는 지역주민, 관광객, 관광산업 종사자, 그리고 대안관광의 주요대상이 되는 생태가 주요 이해관계자로 설정될 수 있다. 평등한 자유의 원칙은 쾌락 추구를 위한 기본적 권리로서의 관광기회 보장, 관광객의 관광활동 및 관광 계획·개발로 인한 지역주민의 주거권 보장, 그리고 생명과 안전을 유지할수 있는 생태의 권리를 보장하여야 한다. 차등의 원칙은 제1원칙에서 명시된 기본적 권리와 관련하여 삶의 기회를 보장하여야 하며, 관광분야 최소수혜자에 대한 분배를 보완하는 측면에서 논의하여야 한다. 향후 연구에서는 모든 이해관계자의 공정성 기준을 분석하고, 중첩적 합의를 분석하여 한국관광의 공정, 즉 정의의 원칙을 설정할 수 있는 연구가 지속될 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to seek an approach that makes it possible to realize a just tourism based upon Rawls` ``The Theory of Justice``. The alternative tourism, which has been frequently discussed as an unconventional strategy enabling the sociocultural and ecological virtue to realize in the field of tourism, seems to have downsides that not only does it have ineffectiveness but also it cannot eliminate the power-structural equilibrium. Therefore, it is necessary to examine philosophical approaches so that we can appropriately reflect the various and precious meanings of alternative tourism in tourism and builds the foundation of ethical contemplation. According to Rawls, the overlapping consensus can be regarded as justice when it is based on the decision that all the stakeholders consent to. In the sense of Rawls` theory, drawing a boundary of who can fall into the category of ``stakeholders`` takes precedence. Generally, previous research on alternative tourism has focused on resident, tourists, and people engaged in tour industries as the stakeholders. However at this time, it is necessary to considerably examine ``ecology``. Ecology, what alternative tourism intends for, has own independence and otherness. In this respect, ecology is able to become a stakeholder when we take Rawls` viewpoint on the overlapping consensus and apply it in alternative tourism. ``The principle of equal liberty`` is the first principle of Rawls` theory of justice. As taking this principle in tourism, we have to guarantee opportunities for tourists so that they can fulfill the desires for their tours and pursue their own pleasures. Also, we have to consider residents` dwelling in order for their living conditions not to be interrupted by a tour-development plan. Furthermore, we need to acknowledge the fact that ecology should be securely protected from human tour activities. ``The difference principle``, one of Rawls` principle, can be discussed linked to the first principle in a way that takes the notion that we should take into account the basic rights of living opportunities for stakeholders. Besides, the principle gives an opportunity to think about how the least beneficiaries among the stakeholders can be fairly compensated. It is anticipated for further studies to analyze the standards of fairness that all the stakeholders are cognizant of, examine the overlapping consensus by the stakeholders, and firmly build the principles of fairness and of distribution in the field of Korean tourism.