메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김종은 (인천대학교)
저널정보
인천대학교 인문학연구소 인문학연구 인문학연구 제20집
발행연도
2013.12
수록면
31 - 50 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In the first part of this paper I have described the theatrical situation of the historical French Revolution in the 18th century. (“Revolution Theater”, “Blood Stage”) And then in the second part I analyzed the Visualization-processes of this theatricality reflected in Georg Büchners first drama Danton"s Tod especially in terms of ideology-critical point of view.
In this drama the meaning and metaphor of the theatricality is referred to negatively as a fake reality. Through “the institutionalized Terror of the guillotine” the Jacobin revolutionary leaders want to degrade the spontaneously revolting people to a mere spectator of the Revolution Theater and try to emasculate the democratic people"s movement.
The people often act like a ridiculous puppet for the dictatorial revolutionary government. The people dance and sing bloodthirstily at the place of execution, which has been provided as a Blood Stage from the government.
Robespierre dares to legitimize his reign of terror and to stylize the revolution as “a sublime drama”. He believes undoubtedly that the theater of the guillotine is to purify the audience virtuous by lethal catharsis. But the bloody mechanization of death did not pay a sublime effect. The court drama of cleaning up the Dantonists, which is staged by the party of Robespierre with cunning and malice is so ultimately unmasked as a fraud farcical spectacle for the whole nation.

목차

I. 들어가는 말
II. 프랑스 혁명 당시의 연극적 상황
III. 뷔히너가 형상화 한 프랑스 혁명의 연극성 비판
IV. 나가는 말
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-001-002360727