간호대학 4학년 학생이 지각한 간호사 역할 이행 정도를 파악하고 이에 영향을 주는 요인을 확인하기 위함이다. 방법: 간호대학 4학년생이 지각한 간호사 역할 이행 정도와 자아존중감, 대인관계능력, 임상실습수행 불안 및 학교생활 만족도와의 관계를 파악하기 위한 서술적 상관관계 연구로, 연구 참여에 동의한 서울시에 소재한 4년제 대학교 4곳의 간호학과에 재학 중인 4학년 학생을 편의 추출하였으며 자기기입식 설문조사를 시행하였다. 결과: 연구에 참여한 대상자는 총 226명으로 연구대상자가 지각한 간호사 역할 이행 점수는 5점 만점에 평균 3.34±0.44점이었다. 회귀분석 모형에서 간호사 역할 이행에 영향을 미치는 요인은 임상실습 만족도, 임상실습수행 불안, 자아존중감, 이론수업 만족도, 대인관계능력으로 확인되었다(Adjusted R2= .321). 결론: 간호대학생들의 간호사 역할 이행을 촉진하기 위해 자아존중감 및 대인관계능력을 향상시키고, 임상실습 불안감을 줄여 만족도를 높일 수 있는 이행 촉진 프로그램의 개발 및 운영이 필요하다.
The purpose of this study was to identify the perception of role transition from a student nurse to a registered nurse among senior year nursing students and to examine factors affecting their role transition. Methods: A descriptive survey with convenience sampling was conducted in four nursing colleges in Seoul, South Korea. Data were collected using a self-administrated questionnaire. Four instruments including role transition, self-esteem, interpersonal relationships and anxiety during clinical practicum were used and the students` demographics were also collected. A multiple logistic regression was used to identify predictors for the role transition. Results: A total of 233 nursing students were surveyed and final analysis was conducted utilizing 226 participants. Mean point of perceived role transition (5 point scale) was 3.34±0.44. In a multiple regression model, high self-esteem, good interpersonal relationships, low anxiety during clinical practicum, and high satisfaction in college life were significant predictors of a smooth transition (Adjusted R2=.32, F =22.28, p< .001). Conclusion: The findings suggest that role transition from a student nurse to a registered nurse is facilitated through the establishment of programs to improve self-esteem and interpersonal relationships and to reduce anxiety during clinical practicum.