본 연구는 외식기업의 사회적 책임활동에 대한 종사원 개인의 지각이 조직에 대한 신뢰와 조직성과에 어떠한 영 향을 미치는지 검증하여 외식기업의 경쟁력과 경영성과 향상에 중요한 의미의 시사점을 제시하고자 한다. 실증분석을 위하여 사회적 책임활동에 참여하고 있는 서울과 경기도 지역의 특1급 호텔과 외식기업 종사자 270명을 대상으로 조사를 실시하였으며, 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 외식기업의 사회적 책임활동과 조직신뢰 간의 관계를 검증한 결과, 사회적 책임활동 요소 중 ‘경제적 책임’, ‘법적/윤리적 책임’, ‘자선적 책임’활동에 대한 조직 구성원의 인식이 조직신뢰에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 구성원의 조직에 대한 신뢰감 형성에 사회적 책임활동이 중요한 요인임을 알 수 있다. 둘째, 종사원들의 조직에 대한 신뢰가 조직성과에 미치는 영향을 검증한 결과, 조직에 대한 신뢰 높을수록 조직의 성과가 높아지는 것으로 나타났다. 즉, 조직 구성원의 조직에 대한 신뢰감이 높아질수록 조직에 대한 성과는 높아진 다고 볼 수 있다. 셋째, 외식기업의 사회적 책임활동과 조직성과 간의 관계를 검증한 결과, 사회적 책임활동 요소 중 ‘경제적 책임’, ‘법적ㆍ윤리적 책임’, ‘자선적 책임’활동 실천에 대한 지각정도가 높아질수록 조직성과가 높아지는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 외식기업의 사회적 책임활동 이행이 종사원들로 하여금 기업에 대한 신뢰도를 높일 수 있으며, 조 직의 성과에 긍정적 영향을 촉진하게 하는 요인임을 알 수 있다. 본 연구를 통해 외식기업의 사회적 책임활동이 구성원들에게 자사에 대한 좋은 이미지와 우호적인 태도를 갖게 하여 궁극적으로 기업의 성과에 긍정적인 영향을 미친다는 기존 연구들의 주장을 실증적으로 검증하였으며, 조직 구성원의 조직에 대한 신뢰도가 조직성과를 높일 수 있는 변수임을 확인하였다. 이는 조직의 경쟁력과 성과를 높이 기 위해서는 조직 구성원들의 조직에 대한 신뢰도를 높일 수 있는 전략이 필요함을 시사하는 것으로, 경영자들은 구 성원들이 조직에 대해 긍정적인 생각과 신뢰를 높일 수 있도록 사회적 책임활동에 노력을 기울여야 할 것이다. 본 연구는 연구의 시간적 공간적 제약으로 인해 서울과 경기도에 위치한 사회적 책임활동을 수행하고 있는 외식 기업을 대상으로 설문조사가 진행되어 연구의 결과를 보편화 하는데 한계를 가지고 있으며, 기업의 성과측정에 있 어서 재무적인 결과에 의한 성과평가를 하지 못하였다. 따라서 향후 연구에서는 표본수를 확대하여 연구를 수행할 필요가 있으며, 조직성과에 대한 객관적인 측정의 연구가 진행되어야 할 것으로 판단된다.
This study tried to examine corporate social responsibility of foodservice corporations have positive influence on organizational performance through what mechanism, based on awareness of the importance of corporate social responsibility of enterprises. So, by verifying what influence the personal perception of an employee about the corporate social responsibility of foodservice corporations has on organizational trust and performance, implications of important meanings in the improvement of competition and management performance of foodservice enterprises are intended to be proposed. For empirical analysis, targeting 270 employees of hotels and foodservice enterprises in Seoul and Gyeonggi-province that participate in corporate social responsibility, the investigation was conducted. If the results of this study are summarized, they are like the next. First, at the result of verifying relations between the corporate social responsibility and organizational trust of foodservice companies, among factors of the corporate social responsibility, it was shown that activities of economic responsibility, legal/ethical responsibility, and philosophic responsibility influenced positively on organizational trust. Second, at the result of verifying effect that trust in organizations of employees has on organizational performance, it was represented that the higher was trust in organizations, the higher was organizational performance. Third, at the result of verifying relations between the corporate social responsibility and organizational performance of foodservice companies, among factors of the corporate social responsibility, it was presented that the higher was perception degree on activity practice of economic responsibility, legal/ethical responsibility, and philosophic responsibility the higher was organizational performance. These results can make us know that corporate social responsibility of foodservice companies are factors to enhance reliability of companies and influence positively on the performance of organizations. Therefore, food service enterprises need PR and information provision in the level of the companies in order to make their employees perceive the implementation of the corporate social responsibility of their companies. This study has the limit in generalizing the study results because the survey investigation was processed aiming at foodservice companies conducting corporate social responsibility which are located in Seoul and Gyeonggi-province due to temporal and spatial restriction. In measuring performance of companies, achievement evaluation on financial results was not realized. Hence, in future studies, it is necessary that the studies should be implemented from enlarging the specimen numbers. It is judged that objective measurement studies on organizational performance should be processed.