본 연구의 목적은 초등 체육수업에 대한 다문화 가정 학생과 교사 그리고 학부모의 인식을 토대로 다문화 가정 학생들에게 도움을 제공할 수 있는 다문화 체육수업 활성화 방안을 탐색하는 데 있다. 2011년 9월 1일부터 2012년 2월 28일까지 수도권 소재의 Y초등학교 5학년 학생 4명과 체육수업을 진행한 교사 및 다문화 가정 학생의 학부모를 연구참여자로 선정하였다. 면담과 연구참여자의 체육일기로 수집된 자료를 Spradley (1979)가 제안한 영역 분석과 분류 분석을 토대로 초등 체육수업에 대한 다문화 가정 학생과 교사의 인식 그리고 학부모의 인식을 탐색하였다. 그리고 이를 토대로 다문화 교육을 운영하는데 도움을 제공할 수 있는 체육수업의 활성화 방안을 탐색하였다. 첫째, 다문화 배경을 가진 학생이 인식하는 체육수업에서 긍정적 측면과 부정적 측면에 해당되는 경험들이 도출되었다. 둘째, 체육수업에 대한 교사의 인식에서는 두 가지 측면의주제가 도출되었다. 다문화 가정 학생을 만나기 전의 교사 인식에서는 방법 중심의 학습 지향, 모형 중심의학습 지양, 준비성이 부족한 체육수업, 다양한 프로그램의 부족 현상이 드러났다. 다문화 가정 학생을 만난후의 교사 인식에서는 협동학습의 구조 활용, 수업의 준비와 긍정적 태도의 형성, 다양한 프로그램의 구안을제안하였다. 셋째, 체육수업 운영에 대한 다문화 가정 학부모의 인식 중 체육수업에 대한 인식에서는 심신 발달의 증대, 사회적 상호작용의 증대, 자신감 획득의 긍정적 정서가 표출되었다. 체육수업의 문제점으로는 획일적인 교수·학습, 수업내용의 흥미와 다양성의 결여가 나타났다. 좋은 체육수업을 위한 기대 측면에서는시설 및 교구의 확보, 우수 교사와의 만남, 다양한 신체활동 프로그램, 수업 참여기회의 확대를 제안하였다. 위의 연구 결과를 토대로 다문화 가정 학생을 위한 체육수업 활성화 방안 검토에서는 학업지원 프로그램, 창의적인 신체활동 프로그램, 교사교육의 중요성 그리고 체육 교구의 확보 등이 도출되었다.
This study aims to support students from the multicultural family to enjoy school and enhance their social adaptability by developing an instruction for multicultural students which would be developed through data collected from physical education classes offered to multicultural students. In this study, an integrated multicultural physical education model has been developed in consideration of features of the multicultural students, concerns of PE instructors and awareness of parents on physical education. First, the problems and value of physical education have been derived with the understanding and awareness of students participating in the study in order to reflect an aspect of the student. Second, it was aimed to reveal features of a physical education instructor before confronting multicultural students and it showed that the current physical education is mostly method-oriented, model-oriented, lack of preparation and insufficient programs, but it was changed after meeting multicultural students. After meeting them, a structural activity of cooperative education, formation of positive attitude, and preparation of a class and various programs. Third, the awareness of parents on physical education has been revealed. They were more likely to believe that physical education is proper for enhancing the potential of a student mentally and physically and social interaction as well as self-confidence. As for concerns for physical education, uniformed teaching method and program and lack of interest have been drawn. In the end, for the development of the multicultural physical education, the aforementioned study results and the role of physical education in the multicultural society were considered, and an education support program, a creative physical activity program, physical education teaching material and training of teachers have been composed as critical factors.