이 연구는 지금까지 구축된 문화콘텐츠 ``김유정``의 재가공 현황에 대한 반성적 검토를 거쳐, 기존의 연구결과에 바탕을 두고 지금도 왕성하게 진행되고 있는 ``김유정`` 스토리텔링의 전문성과 대중성, 다양성을 높일 수 있는 구체적 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 문화콘텐츠로서 ``김유정``은 몇 작품에 집약되어 반복적으로 감상되어 왔으며, 테마파크 조성과 더불어 토속성, 향토성이 더욱 강조되고 있는 등 그간의 연구 결과와는 거리가 있다. 이에 ``김유정``의 외연을 확대할 정보 제공 전략을 찾고, 지역 고착적인 콘텐츠 개발을 지양하며, 김유정 이야기의 캐릭터를 범주화해 봄으로써 이야기 융합과 재창조의 가능성을 제시할 필요가 있다. 이를 위해 김유정의 문학작품 및 생애를 기반으로 만들어진 콘텐츠를 김유정의 작품과 생애 기록(원자료, 1차 콘텐츠), 김유정에 대한 타인의 기록, 전기, 관련 연구결과 등 문자텍스트(2차 콘텐츠), 김유정과 관련된영화, 드라마, 연극, 오페라, 창작판소리, 다큐멘터리 등 시청각 콘텐츠(3차 콘텐츠), 공간-유적, 기념관, 관련 행사 등 비텍스트성 콘텐츠(4차 콘텐츠)로 분류하였다. 이 범주화에 의해 문화콘텐츠 ``김유정``의 융합과 재생산 방식의 문제와 전략을 세울 수 있으며, 각 콘텐츠의 자료 정리에 의해 재생산을 위한 거점콘텐츠 확보가 가능하다고 판단하였다. 이러한 거점 콘텐츠로, 이야기의 원형이자 핵심인 캐릭터를 제안하였다. 이에 그간 김유정 소설에서 가장 집중적으로 연구되어 온 인물유형 연구결과를 종합하여 인물의 계층과 성격, 사건과 행동유형이 포함된 인물유형목록을 작성하였다. 여기에 김유정의 생애와 당대를 드러낼 실존인물과 시청각콘텐츠에 새롭게 창조된 3차 콘텐츠의 인물을 포함하여 캐릭터 목록이 완성되면 정보와 흥미를 모두 주는 다양한 스토리텔링이 가능할 것이다.
The purpose of this study is to explore storytelling methods for ``Kim Yu-Jeong`` as a cultural contents. There has been a significant gap between ``Kim Yu-Jeong`` as a cultural contents and that as a subject of academic research. In many cases, only some of his major works are appreciated and studied. His relationship with a specific region is overly emphasized such as establishment of a theme park. Folk, indigenous, or humorous characteristics of his works are repeatedly emphasized. Therefore, we need to find strategies to extend denotation of ``Kim Yu-Jeong``, avoid contents based on local areas, and offer more professional and various contents, providing the potential for uniting and re-creating stories. To that end, cultural contents of ``Kim Yu-Jeong`` should be divided into the following four categories; original source such as his works and records of life (1st contents); text contents such as his records written by third parties, biography, and other related results and so on (2nd contents); visual contents such as films, dramas, plays, operas, pansori, documentaries, and so on (3rd contents); non-text contents such as space or remains, museums, exhibitions, and so on (4th contents). These categorization can lay foundation for uniting and re-creating cultural contents of ``Kim Yu-Jeong``. Lastly, this study suggests the list of characters which play the major roles in storytelling of ``Kim Yu-Jeong`` as a cultural contents. Most studies on his novels have been focused on types of characters. Based on such research results, the list of characters could be developed, including classes, personalities, events, and behavior patterns of the characters. In addition, actual characters, who can help to understand his life and time, can be added to the list, as well as characters developed from the 3rd (visual) contents. Completion of this list will make possible more informative and interesting storytelling.