메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
황은숙 (전북대학교) 박진희 (우석대학교)
저널정보
한국기본간호학회 기본간호학회지 기본간호학회지 제23권 제2호
발행연도
2016.5
수록면
194 - 203 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: This study was conducted to test the effect of a scenario based hand hygiene education program on hand hygiene knowledge, hand hygiene perception, hand hygiene compliance and hand hygiene method in nursing students. Methods: A non-equivalent control group, non-synchronized quasi-experimental design was used. Forty five nursing students participated in the study with 22 in the experimental group and 23 in the control group. Data were analyzed using descriptive statistics, χ²-test, t-test, and repeated measures of ANOVA. Results: There were significant increases in hand hygiene knowledge (t=-4.28, p<.001) and accuracy of the hand hygiene method by week (F=7.33, p<.001). However, hand hygiene perception (t=-1.67, p=.102) and hand hygiene compliance rate (F=7.33, p=.405) were not significantly changed. Conclusion: The effects of the scenario based hand hygiene education program provided in this study were excellent, compared to the other hand hygiene education programs. Moreover, as a result of investigating the education effects through direct observation for 4 weeks, appropriate feedback was offered in the third week, and it was found that maintaining the effect was necessary. However, the current status of hand hygiene compliance and accuracy of methods for ensuring hand hygiene need to be studied further.

목차

서론
연구방법
연구결과
논의
결론 및 제언
References

참고문헌 (28)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-512-000736190