본 연구의 목적은 한식당을 중심으로 내국인 고객이 한식당을 선택할 때 중요하게 생각하는 요인과 실제 경험을 통해 중요도 요인들에 대한 성취도를 측정하여 중요도와 성취도 간의 차이를 파악하고, 중요도와 성취도 간 IPA분석을 통해 한식당 선택 요인들이 IPA메트릭스의 어떤 영역에 속하게 될지를 구분하여 분석하는 것이다. 또한 한식당 선택속성 요인이 만족도에 미치는 영향과 만족도가 재방문의도 및 추천의도에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 연구 목적을 달성하기 위하여 설문시점을 기점으로 최근 3개월 이내에 한식당을 이용한 경험이 있는 20세 이상 내국인으로 대구·경북지역 거주자를 대상으로 자료를 수집하였다. 설문지는 응답자가 설문지에 나타난 지시어를 바탕으로 직접 기입하는 자기 기입 방법을 이용하였으며, 사전에 설문조사의 목적과 주의사항에 대하여 설문조사요원을 교육시킨 후 주중에는 오피스텔 밀집지역을 중심으로, 주말에는 번화가를 중심으로 총 400부를 배포하여 382부를 회수하였으며, 설문응답이 불성실한 15부를 제외한 총 367부를 유효 표본으로 사용하였다. 통계분석방법은 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 대응표본 t-test, IPA분석, 단순회귀분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 실증분석에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 선택속성은 음식의 품질, 청결성, 인적 서비스, 음식의 영양, 편리성, 가격 요인으로 구분되었다. 선택속성 각 요인별 중요도와 성취도 간에 차이가 있는지를 분석한 결과, 선택속성의 하위요인 모두 중요도와 성취도 간에 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 둘째, 선택속성에 대한 IPA분석 결과, 1사분면에는 음식의 품질, 청결성, 인적 서비스 요인이, 3사분면에는 음식의 영양, 편리성, 가격 요인이 해당되는 것으로 나타났다. 셋째, 선택속성 중 인적 서비스, 가격, 음식의 품질, 청결성, 음식의 영양 요인은 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 넷째, 만족도는 재방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 다섯째, 만족도는 추천의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구의 결과를 통해 한식당의 어떠한 속성을 우선적으로 개선해야 할 것인지에 대한 방안과 효율적인 한식당 경영을 위한 전략적 시사점을 제시하였다.
The purpose of this study is to examine the influence relationships among Korean restaurant’s selection attributes using the IPA method, satisfaction, revisit intention and recommendation intention. This study selected residents of Daegu and Gyeongbuk areas, in their 20s or older, who had used a Korean restaurant in the three months prior to the date of survey. A total of 400 questionnaires were distributed, and 382 copies were collected. Of these, 367 were used for analysis after 15 were excluded as they had been determined to be inadequate for the analysis due to missing responses. Using the statistical package SPSS 22.0, frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, paired t-test, importance-performance analysis, simple regression analysis and multiple regression analysis were conducted. The results of this study are as follows: First, selection attributes were classified into quality of food, cleanliness, personal services, nutrition of food, convenience, prices. Results of analysing whether there’s a difference between importance and performance of selection attributes, it is analyzed to have a positive difference between importance and performance of selection attributes. Second, results of importance-performance analysis, quality of food, cleanliness and personal services were analyzed in Ⅰ quadrant and nutrition of food, convenience and prices were analyzed in Ⅲ quadrant. Third, among selection attributes, factors of personal services, prices, quality of food, cleanliness and nutrition of food had a significant influence on satisfaction. Fourth, satisfaction had a significant influence on revisit intention. Fifth, satisfaction had a significant influence on recommendation intention. Based on the findings, it suggested solutions about what attributes of Korean restaurants should be firstly improved and strategical implication for efficient management of Korean restaurants.