메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
엄혜성 (양양고등학교) 오현아 (강원대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제40호
발행연도
2016.7
수록면
141 - 165 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was two-fold: 1) to investigate learner awareness about Korean parts of speech and the practical use of them and 2) to establish an effective pedagogy of teaching Korean parts of speech on the basis of the findings of this study. For data collection, this study asked the participants (n=95) to complete the questionnaire with 52 items examining their awareness about Korean parts of speech and the practical use of the parts. According to the data analysis, it seemed that the participants were not fully competent in understanding Korean parts of speech, showing the confusion of speech parts and components in a sentence as well as of unconjugation adjectives and adverbs. The participants also appeared to be incompetent at understanding about dependent nouns and exclamations. Furthermore, it is probable that they had difficulty differentiating between numeral adjectives and unconjugation adjectives, and between numeral adjectives and nouns. Some interesting findings of this study were discussed in depth with intriguing examples. At the end of this study, some useful suggestions for teaching Korean parts of speech were made.

목차

1. 품사 통용어 교육의 필요성
2. 품사 통용과 품사 통용어 개념
3. 품사 개념 및 품사 통용에 관한 학습자 인식 설문 조사
4. 품사 통용어 교육 내용 마련을 위한 제언
References

참고문헌 (13)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-705-001023395