본 연구는 유아교육기관의 숲반과 일반반 유아들의 체격, 신체조성 및 체력의 변화와 차이를 종단적으로 비교분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 숲반과 일반반을 운영하고 있는 유아교육기관의 만 3, 4, 5세 유아를 대상으로 체격(신장, 체중), 신체조성(근육량, 체지방률) 및 체력(배근력, 사이드스템, 윗몸일으키기, 앉아윗몸앞으로굽히기, 제자리높이뛰기, 눈감고 외발서기)을 측정하였다. 측정은 숲반 운영을 시작하는 2011년 3월 149명, 숲반운영이 진행되고 있는 2011년 11월 159명, 숲반 운영이 마무리 되는 2012년 12월 124명, 총 432명의 유아들을 3차에 걸쳐 이루어졌고 1차에 측정했던 유아들을 추적하여 2, 3차에서 모든 측정이 이루어진 숲반과 일반반 유아 64명의 데이터를 최종분석 자료로 사용하였다. 연구결과 신장은 숲반과 일반반 모두 유의한 증가와 차이를 보였고, 체중은 집단내 증가는 보였으나 집단간 차이는 보이지 않았다. 신체조성에서는 숲반은 근육량은 증가한 반면 체지방률은 감소하였지만 일반반은 체지방률의 감소를 보이지 않았으며 근육량과 체지방률 모두 집단간 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 체력에서는 숲반이 근력과 근지구력, 유연성, 순발력, 민첩성에서 집단내 유의한 증가와 집단간 유의한 차이를 보이는 것으로 나타나 지속적인 숲반 경험이 유아들의 체격과 신체조성 체력을 향상시키고 있음을 파악할 수 있었다.
The purpose of this longitudinal study is to compare and analyze possible changes, based on their experience of a forest class, to children`s physique, body composition, and physical fitness. The study measures three times(pre-, middle-, and post-test) the children`s physique (body height and body weight), body composition (muscle mass and body fat percentage) and physical fitness (back strength, side step, sit-up, sit and reach, one-leg stand, and standing long jump) The 432 participants consist of 3-, 4-, and 5-year-olds in forest and general classes in four places. The aforementioned measurements were taken first in March, 2011, second in November, 2011 and finally in December, 2012. All measurements were analyzed including those of children in the forest kindergarten group (n=34) and general class group (n=30) for 64 children. The study found that Children`s body height in all groups increased significantly. The forest class group, however, increased in body height significantly more than did the general class group. Children`s body weights in all groups increased significantly. For children in the forest class group, body composition increased significantly in muscle mass while body fat percentage decreased significantly. Therefore, significant differences in body composition were found between groups. Children in the forest class group increased significantly more in physical fitness(back strength, side step, sit-up, sit and reach, and standing long jump) than children in the general class group. The Forest class continued to experience an improved physique, body composition and physical fitness in children.