본 연구는 어린이집에 근무하고 있는 교사의 조직몰입에 어떤 요인들이 영향을 미치는지를 탐색하고자 시도하였다. 이를 위해 어린이집에 근무하고 있는 여자 교사 472명을 대상으로 조직몰입에 영향을 주는 요인들 즉, 조직특성(근무환경과 사회지지), 직무 및 역할특성(직무만족도와 업무스트레스)으로 범주화하여 이들 변인이 어린이집 교사의 조직몰입에 미치는 영향을 분석하였다. 분석결과 첫째, 근무환경과 사회지지는 직무만족도와 업무스트레스에 직접적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 조직몰입에 직접적인 영향을 주는 요인으로는 사회지지, 직무만족도 및 업무스트레스이었다. 셋째, 근무환경은 직무만족도와 업무스트레스를 통해 간접적으로 조직몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 종합하면 어린이집 교사의 조직몰입에 사회지지, 직무만족도 및 업무스트레스는 직접적인 영향을 미치고, 근무환경은 직무만족도와 업무스트레스를 통해 간접적으로 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.
This study explores what factors influence nursery teachers" organizational immersion. The study c ategorizes such factors into two major groups: organizational characteristics (job conditions and social support) and duties and role characteristics (duty satisfaction and job stresses). With a subject group of 470 female nursery teachers, these groups were analyzed to see how they influenced the teachers’ organizational immersion. The study produced three major findings. First, job conditions and social support appear to have a direct influence on teachers’ duty satisfaction and job stress. Second, their organizational immersion is directly influenced by three factors: social support, duty satisfaction, and job stress. Third, organizational immersion is indirectly influenced by job conditions through duty satisfaction and job stress. In summary, nursery teachers" organizational immersion was directly influenced by duty satisfaction, job stress, and the social support they receive. It appeared to be indirectly directly influenced by their job condition through their duty satisfaction and job stress.