본 연구의 목적은 학자금대출 경험유무에 따른 사회초년생의 신용·부채관리역량을 비교하여, 사회초년생을 대상으로 한 소비자교육측면에서의 함의를 살펴보는 것이다. 이를 위해 대학을 졸업한 후 소득활동을 시작한 지 3년 이내인 사회초년생 615명(학자금대출을 받고 현재 상환을 하고 있는 자 303명, 학자금대출 경험이 없는 자, 312명)을 대상으로 2015년 4월 21일∼25일까지 온라인 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 신용·부채관리역량은 100점 만점으로 환산하였을 때, 평균 54.43점 수준을 보였으며, 하위영역은 신용·부채관리지식(75.65점) > 신용·부채관리기능(56.72점) > 신용·부채관리태도(50.28점) 순으로 나타났다. 이러한 결과는 사회초년생은 알고 있는 것에 비해 행동과 실천으로 옮기는 역량이 부족하다는 사실을 시사한다. 둘째, 사회초년생 중 대학기간 동안 학자금대출 경험이 없는 집단이 경험 집단에 비해, 신용·부채관리역량은 물론 하위영역인 태도, 지식, 기능 모두 높은 수준을 보였다. 이러한 결과는 학자금대출 경험자가 비경험자에 비해 오히려 신용·부채관리에 대해 좀 더 적극적인 태도, 높은 지식수준, 실제 관리기능이 더 높은 것이 바람직하다는 측면에서, 신용·부채관리 관련 소비자교육이 필요함을 시사한다. 셋째, 대학기간 동안의 학자금대출 경험여부는 사회인구학적, 경제적 요인을 통제한 후 수행한 다중회귀분석 결과에서도 사회초년생의 신용·부채관리역량에 영향을 미치는 유의한 요인으로 밝혀졌다. 이는 사회초년생을 대상으로 신용 혹은 부채관리교육 시 학자금대출 여부 요인을 고려해야 함을 시사한다. 넷째, 신용·부채관리지식은 측정 문항 대부분에서 75% 이상의 정답률을 보였지만, 신용회복지원제도에 대한 이해를 묻는 문항에는 50%에도 미치지 못하는 정답률을 보였다. 이러한 결과는 학자금대출 경험자가 연체자가 되었을 때 사채를 이용할 수 있다는 측면에서 소비자교육이 필요함을 시사한다.
The purpose of this study was to find the differences of credit•debt management competency of the new university graduates between with and without student loan and to find the undertone in consumer education perspective based on the results of this study. Questionnaire on-line survey was conducted from April 21 to 25, 2015. And 615, who had less than 3 years of working career after college graduate, were selected(303 with repaying student loan and 312 without student loan). The main results were as following. First, the level of credit•debt management competency was found to be 54.43 out of 100. The levels of subcategory of credit•debt management competency showed 50.28 for the attitude, 56.72 for skills, and 75.65 for the knowledges. These results imply that the new university graduates had weakness in implementing, comparing with knowledge in credit•debt management. Second, the respondents without student loan had higher not only the level of credit•debt competency, but the levels of attitudes, knowledges, skills of credit•debt management competency than counterparts. In perspective that it might be desirable that the respondents with repaying student loan have higher levels of credit•debt competency than counterparts, these results imply that consumer education related credit•debt management might be necessary for new university graduates with repaying student loan. Third, multi-regression analysis showed that the factor of repaying student loan had significant effect on not only credit•debt competency, but the levels of knowledges and skills of credit•debt management competency. These results imply when consumer education related credit•debt competency was implemented, the factor of repaying student loan might be taken into account. Fourth, it was found that the respondent, who repaying student loan, had very low level of knowledge of credit recovery support system. This result imply when the respondents, who repaying student loan, have critical problems such as overdue payment, they might take out private loan instead of getting credit recovery support. This mean that consumer education about credit recovery support system might be important for them.