메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사비평사 역사비평 역사비평 2017년 봄호(통권 제118호)
발행연도
2017.2
수록면
227 - 252 (28page)
DOI
10.38080/crh.2017.02.118.227

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The way Chinese media has described the Korean war can be divided into four periods considering the changes in China’s perspective on North Korea/US/South Korea, their meanings of the Korean War, their understandings of the motives for the war, and their attitudes toward sacrifice. Differences in the representations reflect changes related to China’s increasing pride in the international context. When China was in economic deprivation and a Cold War environment, its propaganda and rigid ideological beliefs were evident in its films. After reform and its opening to the world, “persuasive discourse” was introduced. Since 2000, as economic and diplomatic relations with the US have improved, the number of films dealing with the ‘war against US to aid Korea in the Korean war’decreased. After the beginning of the Xi Jinping era, China’s critical stance towards the US has been resurrected in a more sophisticated manner. However, the overall trend of film and drama through the four periods has been one where ‘individualization’ and ‘personification’ have been strongly emphasized.

목차

1. 시진핑 시대의 변화와 지속
2. 신중국 건국~1980년: 냉전적 표상들
3. 개혁개방 초기(1980년~2000년): 설득가능한 미국
4. 2000년~시진핑 집권: 개인영웅 서사
5. 시진핑 시대: 문명대국의 미국 비판?
6. 국제정세를 반영하는 대중문화
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-905-002204338