본 논문은 목적은 가다머의 전통 개념과 하버마스의 비판이론의 논점을 중심으로 전통과 권위의 규범적 근거의 가능성을 살펴보는 것이다. 가다머는 전적으로 전통에 내재된 과거의 경험에 기인한 지식, 지혜와 통찰에 따라 사는 인간의 삶을 상정하면서 전통의 중요성을 부각시킨다. 또한 그는 전통의 권위를 인정하면서 이러한 전통이 인간의 삶을 규정짓는 윤리적 통찰로써 충분한 가치가 있으며, 유한한 인간에게 올바른 지표를 제시한다고 본다. 하지만 하버마스는 가다머의 전통에 대한 견해에 맞서 가다머의 전통과 전통의 권위의 옹호가 과연 올바른 전통이나 권위의 행사인지를 따져보아야 한다고 의문을 제기한다. 하버마스는 세대를 통해 전승된 전통은 항상 올바른 것이라는 가다머의 주장에 대해 그러한 전통이 타당한 규범으로써의 역할을 하는지에 대한 검증이 필요하다고 본다. 이러한 두 철학자의 철학적 입장의 차이에 대한 실증적인 논증을 위해 동아시아 유교문화의 효의 실행을 적용하여 분석한다.
The aim of this study is to explore Gadamer’s concept of tradition and J?rgen Habermas’s critical theory in order to find the normative grounding of political authority in East Asian Confucian societies. With an emphasis on the concept of tradition, Gadamer claims that one cannot escape from tradition. Gadamer also defends the force of tradition as positive in emphasizing that every aspect of human understanding is ultimately connected to tradition and determined by it. However, Habermas contends that Gadamer’s appropriation of tradition underestimates human beings’ capacity to adopt a critical attitude towards their inherited culture. In his critique of Gadamer’s appropriation of tradition, Habermas argues that human beings can overcome the dogmatic force of tradition. On Habermas’ account, it is of significant importance to use reason ? critical reflection ? to overcome such dogmatic force. The different standpoint between Gadamer and Habermas is applied through an analysis of the practice of filial piety in East Asian Confucian culture.