메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
채은영 (숙명여자대학교) 이재연 (숙명여자대학교)
저널정보
한국아동학회 아동학회지 아동학회지 제38권 제1호
발행연도
2017.2
수록면
139 - 151 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
Objective: The purpose of this study was to explore the structural relationships among parents’ and teachers’ autonomy support, children’s basic psychological needs, and children’s participation in decision-making.
Methods: The participants were 687 elementary school students (5th and 6th grades) in Seoul and Gyeonggi-do. The data were analyzed using SEM.
Results: First, parents’ and teachers’ autonomy support had a direct effect on children’s participation in decision-making. Second, parents’ and teachers’ autonomy support had an indirect effect on children’s participation in decision–making through the children’s basic psychological needs. Third, children’s basic psychological needs mediated the effects of parents’ and teachers"s autonomy support and children’s participation in decision-making.
Conclusion: The findings suggest the importance of the mediating effect of children’s basic psychological needs, between parents’ and teachers’ autonomy support and children’s participation in decision-making. The findings can be used as an important basis for prospective research and practices for improving children’s participation in decision-making.

목차

서론
연구방법
연구결과
논의 및 결론
References

참고문헌 (61)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-598-002337700