본 연구의 목적은 대학생의 음주실태와 음주문제를 조사하고 음주실태와 음주문제와의 관계를 파악하는 것 이다. 경기도 소재 P대학에 재학 중인 학생 400명을 대상으로 구조화된 설문지를 이용하여 자가보고 방식으로 조사 하였다. 조사기간은 2011년 9월 26일부터 10월 14일까지였으며, 수집된 자료는 SPSS/WIN 15.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 음주실태를 Alcohol Use Disorder Identification Test(AUDIT)로 측정한 결과 40.2%가 정상음주, 36.7%가 문제음주, 6.8%가 고위험음주 그리고 16.3%가 알코올 의존 의심으로 나타났다. 음주실태와 음주문제는 성별, 연령, 거주형태, 처음 음주 시기, 음주이유, 음주 빈도와 음주량과 유의한 차이가 있었으며, 음주실태는 전체 음주문제와 유의한 상관관계가 있었으며 사회적 기능손상(r=.601, p<.01), 행동문제(r=.579, p<.01), 가족 및 대인관계 손상(r=.637, p<.01)의 모든 영역에서 유의한 양의 상관관계가 있었다. 음주문제에 영향을 미치는 요인은 음주실태였으며(β=.640, p=.000), 음주실태가 높을수록 음주문제가 높은 것으로 확인되었다. 그러므로 대학생의 음주와 음주문제를 감소시키 기 위해서는 음주관련 규칙을 학칙으로 정하고 절주교육의 개발이 필요하다.
The purpose of this study was to investigate the relationship between alcohol use and drinking problems among college students. Data were collected by structured questionnaires from 400 college students by convenient sampling methods from September 26 to October 14, 2011. Data were analyzed by SPSS/WIN 15.0 program. The results were as follows: According to the Alcohol Use Disorder Identification Test (AUDIT), subjects were classified into four groups such as 40.2% of no problem, 36.7% of drinking problem, 6.8% of high risk drinking problem and 16.3% of alcohol dependence. The alcohol use and drinking problems were significant difference for gender, age, type of residence, age of first drinking, cause of drinking, frequency and amount of drinking. The alcohol use was correlated with drinking problems: social function impairment(r=.601, p<.01), behavior problem(r=.579, p<.01), family and interpersonal impairment(r=.637, p<.01). The influencing factors of drinking problems were alcohol use(β=.640, p=.000). This study concludes that it is necessary to establish alcohol use policies on campus and develop temperance education program to reduce alcohol consumption and drinking problems.