현대 복식에서 슈즈는 독립된 복식 조형물로서 다양한 형식과 방법으로 독특한 조형미를 표현하고 있으며, 의복과 서로 유기적인 영향을 주고받고 있다. 이에 본 연구에서는 슈즈를 창조적 독창성을 표현하는 복식 조형물이라는 관점에서 뵐플린과 들롱의 이론을 바탕으로 현대 패션에 나타난 의복과 슈즈 디자인의 조형적 관계를 분석하고자 한다. 연구 방법은 먼저, 문헌연구를 통해, 복식 조형물로서의 슈즈, 뵐플린의 시형식과 들롱의 ABC 이론을 고찰하고 이를 토대로 의복과 슈즈 디자인의 조형적 관계를 분석하기 위한 분석의 틀을 구축하였다. 그리고 패션 컬렉션에 나타난 의복과 슈즈의 조형적 관계를 분석하였는데, 분석 대상으로는 2015년부터 2017년까지 지속적으로 컬렉션에 참가한 238개 패션 브랜드를 선정하고 새롭게 구성한 개념쌍을 토대로 의복과 공간, 슈즈와 공간, 의복과 슈즈의 차원에서 조형적 관계를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 의복과 공간, 슈즈와 공간, 의복과 슈즈의 차원에서 조형적 관계를 분석한 결과, 먼저 폐쇄형과 개방형의 경우 의복-공간, 슈즈-공간 차원에서는 폐쇄형이 압도적으로 높은 반면, 의복-슈즈 차원에서는 개방형이 높은 것으로 나타났다. 그리고 평면형과 입체형의 경우, 의복은 평면형이 많이 나타난 반면, 슈즈는 입체형과 평면형이 유사한 빈도를 보였다. 전체인식형과 부분인식형은 의복, 슈즈, 의복-슈즈 차원에서 모두 전체인식형이 많았지만 점차 부분인식형이 증가하는 추세를 보였다. 마지막으로 명료형과 불명료형의 경우, 의복-공간, 슈즈-공간, 의복-슈즈 차원에서 모두 명료형이 많았다. 둘째, 의복과 슈즈의 조형적 관계 분석을 통해 의복-슈즈-공간에 대한 373개 유형이 도출되었는데, 의복과 슈즈가 각각 페쇄적이고 명료한 형을 띄고 있다고 하더라도 복식 전체에서는 유기적인 조형요소를 통해 의복과 슈즈가 상호 개방적이고 불명료한 특성을 지니며, 이에 따라 전체인식형에 속하는 유형이 가장 많은 것으로 나타났다. 그렇지만 부분적으로 의복과 슈즈가 동시에 폐쇄적, 부분 인식적, 명료한 특징을 지닐 경우, 의복-슈즈 차원에서도 폐쇄적이고 개별적 요소가 강조되는 디자인도 나타나고 있음을 알 수 있었다. 연구를 통해 얻은 결론은 패션 디자인에서 슈즈는 의복에 어울릴 수 있는 액세서리적인 요소로 제한되는 것이 아니라 하나의 독립된 복식 조형물로서 의복과 유기적으로 나타나고 다양한 형식과 방법으로 조형적 관계를 형성하고 있음을 알 수 있었다. 본 연구는 창의적인 슈즈 디자인을 위한 기초자료와 디자인 경향을 제공함으로써 슈즈 디자인 분야가 고부가가치의 산업으로 발전할 수 있는 이론적 토대를 마련하였다는데 의의가 있다.
In modern costumes, shoes are an independent costume sculpture, expressing unique formative beauty in various forms and methods, and continue to interact with clothes organically. This study aims to analyze the formative relationship between clothing and shoes design in modern fashion from the theories of Wölfflin and Delong. The study methodology was to review shoes as an independent clothing formation and Wölfflin’s ‘sehform’, and Delong’s ‘ABC’ classification system of formative types and construct an analytic framework to analyze the formative relationship between clothing and shoes design. Moreover, the formative relationship between clothing and shoes design was analyzed in the fashion collection. The analysis subjects were 238 fashion brands, which consecutively participated in the collection from 2015 to 2017. Then, the formative relationship was analyzed in the aspect of clothing and space, shoes and space, and clothing and shoes based on newly constructed concept pairs. The results of the study were as follows. First, the formative relationship was analyzed in the aspect of clothing and space, shoes and space, and clothing and shoes. For the CF and the OF, while the CF was common in clothing and space and shoes and space, whereas the OF was higher in clothing-shoes. In the case of the FF and the RF, the clothes had a lot of the FF, while the shoes had a similar frequency to the RF and the FF. In the case of the WF and the PF, the WF was more common in the clothing, shoes, and clothing-shoes, but the PF gradually increased. Finally, in the case of the DF and the IF, the DF was more common in clothing-space, shoes -space, and clothing-shoes dimension. Second, 373 types of clothing-shoes- space were found by the analysis of the formative relationship in the aspect of clothing and space. In many cases, although all of the clothing and shoes had a closed and definite form, they had an open and indefinite characteristic through organic formative elements in the whole clothing, which means the whole recognition. However, when both clothing and shoes had closed, partly recognized, and definite characteristics, design with closed-part elements also appeared in the aspect of clothing-shoes. In conclusion, shoes are not limited to an accessory element, which is matched to clothing in fashion design, but organically appears with clothing as an independent clothing formation and form a formative relationship in various forms and ways. This study is meaningful as it provides basic information and new design trends for creative shoe design, and builds up the theoretical basis to develop a shoe design field into the high value-added industry.