본 연구는 어머니의 부모역할지능과 놀이신념, 유아리더십, 유아또래놀이행동 간의 관계 및 각 변인들이 또래놀이행동에 미치는 영향을 분석해 보고자, 수도권에 위치한 유아교육기관 6곳의 만 5세 유아 229명을 대상으로 하였다. 연구결과 첫째, 사회인구학적 변인에 따른 유아의 또래놀이행동(놀이 상호작용, 놀이 방해, 놀이 단절)은 비취업모의 자녀보다 취업모의 자녀에게서 상호작용적인 놀이행동이 더 많이 보이고, 모 연령이 36세 이상 자녀보다 35세 이하 자녀에게서 놀이 방해와 놀이 단절이 더 많이 보임을 알 수 있었다. 둘째, 어머니의 부모역할지능 및 놀이신념과 유아리더십, 또래놀이행동과의 관계에서는 어머니의 부모역할지능이 높을수록 놀이신념, 유아리더십, 놀이 상호작용은 높아지고 놀이 방해와 놀이 단절은 낮아졌다. 셋째, 유아의 또래놀이행동 중 놀이 상호작용에 영향을 미치는 주요 변인은 어머니의 놀이신념과 유아리더십이었으며, 놀이 방해에 영향력을 미치는 주요 변인은 유아리더십으로 나타났다. 또한 놀이 단절에 영향을 미치는 주요 변인은 어머니의 부모역할지능과 유아리더십으로 나타났다. 본 결과 어머니 부모역할지능 및 놀이신념과 유아리더십이 유아의 또래놀이행동에 영향을 주고 있음을 보여주고 있어, 유아의 또래놀이행동에 영향을 주는 변인에 관한 보다 다각적인 연구의 필요성을 시사한다.
This study explored how peer play of young children differs according to social demographic characteristics and to understand the relationship between mothers` parenting intelligence, mothers` play beliefs, leadership in young children, and peer play. The subjects in this study were 229 five-year-old children who attend six educational institutions located in a metropolitan area. It collected and analyzed information by use of questionnaires. The results of the study indicate that first, peer play of young children (reciprocal action of play, interruption of play, and discontinuity of play) according to social demographic characteristics showed young children of working mothers were more active in reciprocal play than young children of non-working mothers. On the other hand, interruption of play and discontinuity of play were more prevalent in young children of mothers of thirty-five years or less than young children of mothers of thirty-six years or more. Second, as mothers parenting intelligence increases, mothers` play beliefs, leadership in young children, and reciprocal action of play increase, and interruption of play and discontinuity of play decrease in relation to mothers` parenting intelligence, mothers` play beliefs, leadership in young children, and peer play. Third, relative influence which mothers` parenting intelligence, play beliefs, and leadership in young children mete out peer play of young children showed that the higher mothers` play beliefs and leadership in young children, the higher the reciprocal action of peer play between young children. The results of this study reveal that mothers` parenting intelligence, play belief, and leadership in young children influence peer play.