본 연구는 유아의 창의성 교육 연구들을 연도별, 교육 주제별, 연구방법 구성요소별로 동향을 파악하여 그 분석결과를 향후 유아 창의성 교육을 위한 마중물로 활용하고자 하는 목적으로 수행되었다. 이를 위해 국내에서 최근 12년간 유아 창의성 교육 관련 연구 95개를 대상으로 하였다. 95개의 논문을 분석하기 위한 기준으로는 연구주제와 연구방법의 구성요소였다. 연구주제에 따른 분석기준은 ‘창의적 사고 교육’, ‘영역을 기반으로 한 창의성 교육’, ‘통합적 접근의 창의성 교육’, ‘창의적 교수학습방법’, ‘창의성 교육의 간접적 지원’ 이고, 연구방법 구성요소들에 따른 분석기준은 ‘연구대상’, ‘연구유형’, ‘연구도구’였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 창의성 교육에 관한 연구들은 2000년 전반부(2000년∼2005년)에 비해서 후반부(2006년∼2011년)에 급속한 팽창을 한 것으로 나타났다. 둘째, 가장 많이 연구되어진 유아 창의성 교육 주제는 ‘창의적 교수학습방법’, ‘창의적 사고교육’, ‘통합적 접근의 창의성 교육’, ‘창의성 교육의 간접적 지원’순으로 나타났다. 셋째, 연구방법 구성요소별 분류에서 가장 많이 연구되어진 대상은 만 5세 유아, 가장 많이 사용된 방법론은 양적 연구, 그리고 가장 많이 사용된 평가도구는 인지·지각검사인 K-CCTYC와 TTCT인 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to provide basic data on creativity education for kindergarteners with analysis of research trend by years, by themes of the research, and by components of research methods of the articles regarding creativity education. To achieve this goal, 95 academic articles on creativity education for young Korean children for the last twelve years were analyzed. Analysis criteria for the research were the main themes and components of the research methods in all articles. Main research themes consisted of Creative thinking education, Domain specific creativity education, Creativity education with confluent approach, Creative teaching and learning method, and Indirect support for creativity education. Analysis criteria by components of research method were subject, research type(quantitative or qualitative), and measurement or evaluation of research. Conclusions of analysis are as follows. First, there has been a big explosion of research on creativity education for young Korean children exploded from 2005-2009, a sharp increase compared to 2000-2004. Second, frequent analysis showed that the most researched themes were, Creative teaching and learning methods, Creative thinking education, Creativity education with confluent approach, and Indirect support for creativity education arranged in the order of frequency. Third, regarding methods, five-years-old kindergarteners were the most sampled, a quantitative approach was preferred, and DT tests such as TTCT and K-CCTYC were mainly used.