본 연구는 어린이집 영아반의 하루일과를 관찰함으로써 영아들에게 있어서 어린이집의 하루일과는 어떤 의미를 지니는 지를 이해하고 이를 바탕으로 영아의 입장에서 긍정적인 보육이 일어날 수 있도록 현장에 시사점을 주고자 하는 질적 연구이다. 특히 영아반의 일과 중 배변 및 기저귀 갈기, 낮잠자기, 간식 및 식사 시간을 중심으로 살펴보았는데, 본 연구를 위해 연구자는 어린이집 영아반에 방문하여 참여관찰과 더불어 교사면담, 현장일지 등을 통해 질적인 자료를 수집하였으며 귀납적인 분석 방법을 통해 자료를 분석하였다. 이러한 과정을 거친 본 연구의 결과는 배변 및 기저귀 갈기의 경우 ‘보살핌을 받는 시간’, ‘양육자와 관계를 맺는 시간’, ‘즐거운 놀이를 할 수 있는 시간’의 의미가 있었다. 낮잠자기의 경우는 ‘낮잠을 자는 것에 부담감을 느끼는 시간’, ‘의무적으로 자야만 하는 시간’, ‘포근함을 느끼는 시간’의 의미가 있었으며, 간식 및 식사시간의 경우 ‘자율성이 필요한 시간’, ‘낯설음이 존재하는 시간’, ‘놀 수 있는 시간’의 의미를 지니는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to investigate the meningmeaning of infant’s daily work at the daycare center, especially focused on the diapering, sleeping and lunch time. For this study, research was taken for 8 months at the a daycare center of Seoul. There were 16 participants, There were six 0-year-old infants and ten 1-year-old. The researcher participated in the daily work of the daycare center to observe daily lives of the infants, to interview with the teachers and to collect related information and data. By analyzing these this informations and data, the meaning of infants’ daily work at the daycare center was identified. The following is are the results of this study:; 1. The meaning of the diapering is ascertaining caring of teacher, one to one relationship and playing. 2. The meaning of the sleeping is the duty, the time needed help and safety. 3. The meaning of the lunchtime is ascertaining ability, encountering unfamiliar objects and playing. Through these results, the teachers of the daycare center have to understand the feeling of infants at the daily work and support individual feelings and experiences of infants.