목적: 본 연구는 언어재활사의 바우처 서비스에 대한 역량을 알아보고 사회서비스 분야에서 언어재활사 역할의 중요성을 재고하여 서비스 역량 향상에 대한 방안을 제시하고자 하였다. 방법: 전국의 언어재활사 119명을 대상으로 설문 조사를 실시하였으며, 설문지는 언어재활사의 일반적 특성 7항목, 바우처 서비스 지식 20항목, 기술 31항목, 태도 영역 16항목으로 전체 74항목을 분석하였다. 결과: 첫째, 언어재활사의 바우처 서비스에 대한 지식 및 지식 요구도는 각각 5점 만점에 평균 2.62점(SD=.68), 3.58점(SD=.89)으로 보고되어, 지식 요구에 비하여 상대적으로 지식이 낮은 것을 알 수 있었다. 둘째, 서비스 제공인력으로서 기술 수준은 평균 3.50점(SD=.94)으로, 발달재활서비스, 지역사회서비스투자사업, 언어발달지원서비스 순으로 높게 나타났다.셋째, 바우처 서비스에 대한 만족도 및 역할 스트레스는 각각 평균 3.83점(SD=.66), 3.25점(SD=.81)으로 나타났으며, 바우처에 대한 필요성에 매우 긍정적인 태도를 보였으나 서류 기록에 높은 스트레스를 가진 것으로 나타났다. 넷째, 대상자 특성에 있어서 연령, 학력, 근무기관, 직책, 임상경력, 자격급수 등은 서비스 역량과 유의한 차이가 있었으며, 특히 임상경력의 경우 서비스 지식, 기술, 만족도, 스트레스 모든 영역과 차이를 보였다. 다섯째, 바우처 서비스 지식, 기술, 태도 간에는 강한 양의 상관관계로 놓여 있었다. 결론: 이러한 결과를 종합하여 언어재활사의 바우처 서비스 역량 향상을 위하여 국가의 제도적 개선, 협회 및 학교의 교육 노력, 개인의 수련 등 다차원적 협력 방안을 제안하였다.
Purpose: This study investigated the voucher service competency of speech-language pathologists and suggested methods for improving service competency by reconsidering the importance of speech-language pathologists in social services.Methods: This study conducted questionnaire surveys on 119 speech-language pathologists across Korea, and analyzed at total of 74 items, including seven items on the general characteristics of speech-language pathologists, 20 items on voucher service knowledge, 31 items on skills, and 16 items on attitude. Results: First, it was identified that knowledge in voucher service of speech-language pathologists was relatively low compared to the knowledge demand as they were reported to be on average 2.62 (SD=0.68) points and 3.58 points (SD=0.89) out of 5. Second, the level of skills as service personnel was 3.50 points (SD=0.94) on average, and in the order of developmental rehabilitation service, community social service investment project, and language development support services. Third, satisfaction and role related stress for voucher service were 3.83 points (SD=0.66) and 3.25 points (SD=0.81) respectively, and showed very positive attitude for the necessity of voucher but had high stress for document record. Fourth, there was a significant difference between age, final education, workplace, position, clinical experience, and certification steps for characteristics of subjects, and especially, clinical career showed a difference with knowledge, skill, satisfaction, and stress of the service.Fifth, knowledge of voucher service, skills, and attitude had a strong positive correlation. Conclusions: By reviewing these results comprehensively, this study suggested multidimensional cooperation methods to improve Korea s institutions, educational efforts for associations and schools, and individual training for improving voucher service competencies of speech-language pathologists.