본 연구에서는 여행소비자들을 대상으로 라이프스타일에 대해서 파악하고, 이러한 라이프스타일이 여행상품 선택속성과 관계지속성에 어떠한 영향을 미치고 있는지 분석하여 여행상품 선택행동 관계지속성에 대한 특성을 파악하고, 여행상품 선택속성이 관계지속성에 어떠한 영향을 미치는지 연구하여 국내여행상품 개발 방안 및 관광의 질을 향상, 여행상품 시장의 마케팅의 기초적인 자료를 제시하고자 한다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 가설 1-1의 분석결과 ‘라이프스타일’ 중 ‘실용주의형’과 ‘자아중심형’은 ‘관광지활동’에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, ‘사회지향형’, ‘여가문화추구형’, ‘가족중심형’은 ‘관광지활동’에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 가설 1-2의 분석결과 ‘라이프스타일’ 중 ‘실용주의형’, ‘여가문화추구형’, ‘자아중심형’은 ‘관광지 이용시설’에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, ‘사회지향형’, ‘가족중심형’은 ‘관광지 이용시설’에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 가설 1-3의 분석결과 ‘라이프스타일’ 중 ‘사회지향형’, ‘실용주의형’, ‘자아중심형’은 ‘여행상품’에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, ‘여가문화추구형’, ‘가족중심형’은 ‘여행상품’에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 가설 1-4의 분석결과 ‘라이프스타일’ 중 ‘사회지향형’, ‘실용주의형’, ‘여가문화추구형’은 ‘여행사’에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, ‘자아중심형’, ‘가족중심형’은 ‘여행사’에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 가설 2의 분석결과 ‘여행상품 선택속성’ 중 ‘관광지활동’, ‘관광지 이용시설’, ‘여행사’은 ‘관계지속성’에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, ‘여행상품’은 ‘관계지속성’에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 즉, 여행상품 선택속성 중 ‘관광지 활동’, ‘관광지 이용시설’, ‘여행사’이 높을수록 ‘관계지속성’이 높아지는 것을 알 수 있다. 따라서 관계지속성을 높이기 위해서는 여행상품 선택속성을 높여야 할 것이다. 따라서 여행소비자들의 다양해진 라이프스타일에 대한 중요성을 인식하고 여행상품 선태속성에 대한 범위와 수준, 그리고 이용의 편리성을 강화하여 소비자 만족을 극대화하는데 초점을 맞추어야 할 것이다.
The purpose of this study is to grasp the lifestyle of travel consumers and to analyze the effect of lifestyle on the attributes of travel choice and relationship sustainability. It also provides basic data on the marketing of travel goods by improving the development plan and tourism quality of domestic travel products by studying the influence of attributes on relationship sustainability. The results of this study are summarized as follows. First, hypothesis 1-1 showed that pragmatic type and self-centered type had a positive effect on tourism activities for lifestyle. Social-oriented type, leisure culture pursuit type, and family-oriented type did not affect tourist attraction activity. In the analysis of hypothesis 1-2, pragmatic type, leisure culture pursuit type, and self-centered type in lifestyle, socially-oriented type, and family-oriented type did not affect tourist facilities. In the analysis of hypothesis 1-3, social-oriented type, pragmatic type, and self-centered type of lifestyle showed a positive influence on travel product, and family-oriented type did not affect travel products. As a result of hypothesis 1-4, social-oriented type, pragmatic type, and leisure culture pursuit type of lifestyle showed a positive influence on travel agency, and family-centered type did not affect travel agency. Second, the results of hypothesis 2 showed that tourism activities, tourism facilities, and travel agency had a positive effect on relationship persistence among travel goods, and optional attributes did not affect relationship persistence. In other words, it can be seen that relationship persistence is higher when the tourist activity, tourist facility, and travel agency are higher. Therefore, in order to increase the sustainability of the relationship, it is necessary to increase the property of selection of travel products. Therefore, we should focus on maximizing consumer satisfaction by recognizing the importance of diverse lifestyles of travel consumers and enhancing the scope, level, and ease of use of travel product selection attributes.