메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
서강보 (한국외국어대학교) 정해권 (한국외국어대학교)
저널정보
담화·인지언어학회 담화와인지 담화와인지 제25권 제4호
발행연도
2018.11
수록면
55 - 75 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In Korean, i- can be classified into various forms such as an affix, an adjective, and a dummy verb because of its morphological dependency on the preceding element. However, linguistic typological functions of i- correspond to the copula. Also, i- is an element that simply connects two noun phrases but has abstract and distinct meanings. In this paper, it is considered that i- has meanings of identification, class membership, ascription, existence, location, possession, quantification, time, state, psychology, repetition, emphasis, relatedness, and presentation. In addition, i- appears in various types of construction, such as a cleft sentence, a thetic sentence and a predication of two noun phrases. Children primarily acquire the use of copula i- as a situational item and a constructional island, and then extend the meanings of i- through relationships with other constructions. The identificational meaning is the most prototypical i-, and the relationship between multiple meanings is confirmed through the Semantic Map Model as a radial category.

목차

1. 서론
2. ‘이-’의 형태적 분류
3. ‘이-’의 다의성
4. ‘이-’의 원형 의미와 의미 지도
5. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (37)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0